Ba.fnu: Od cirkusu k Orient Expressu

Z pražských ba.fnu se nám nadobro vyklubalo trio už nikoliv výhradně akustické. Znovu se vzdaluje i bal folkovému zadání: tančíme a nepřemýšlíme; nebo alespoň ne o věcech s tancem nesouvisejícími.

Rozporu mezi snahou na parketu lidi bleskově roztančit, zatímco na albech je spíš nutí k soustředěnému poslechu, si je trio vědomo: „Je pravda, že s tímhle pořád bojujeme – kde najít hranici mezi taneční a poslechovou hudbou. A občas se to povede víc, občas míň.“ Dokládá to i čerstvé album 10 . refused . reduced.

K vysvětlení co je to balfolk si možná vystačíme se slogany: u nás tančí i ten, kdo tančit neumí; nepotřebujete stálého partnera, tančíme všichni společně a když dojde na páry, vždycky se někdo najde; živé kapely sice hrají převážně lidovky, kroj ale nepotřebujete; přeskoky od irských, skotských, bretonských nebo belgických tradičních tanců k mazurce, polce, tangu a valčíku nepovažujte za chaos, symbolem balfolku je přece nadnárodní pestrost a neuzavřenost k novotám, proto se neděste hip hopu, elektrobeatů a beatboxu. Akustické nástroje nejsou podmínkou ani výrazem hráčské bezradnosti, vývoj zkrátka nikdo nezastaví.

Ba.fnu jsou dobře známí nejen doma, kde se podílí na organizaci festivalu Prague Balfolk Weekend, vysoké renomé si získali po celé Evropě a pokud jde o alba, to předchozí YFK~2016, na němž se v rovnocenném partnerství podílel legendární bretonský zpěvák Yann-Fañch Kemener, triu zajistilo přízeň hudebních publicistů po celém světě.

Vyjmenovat všechny nástroje, které berou do ruky, zabere dost místa, takže sami dávají přednost zkratce: Mikuláš Bryan - všechno co má struny, Daniel Kahuda - co se točí, rozuměj hlavně niněra a Šimon Vojtík - klávesy, elektronika. Všichni samozřejmě zpívají. A vyžívají se v nevšedních kombinacích a hádankách. Třeba název alba: „10 následuje po 1 a jelikož jsme samá elektronika... vychází také z toho, že jde o výběr z věcí, co normálně hrajeme, pár jsme jich nahrávat snad ani nechtěli (refused) a všechny o dost zkrátili (reduced).“

Za hosty si ba.fnu tentokrát vybrali francouzské Beat Bouet Trio a slyšíme ho v částečně rapované skladbě Jsem já synek, aktualizované písni ze Sušilovy sbírky. Jiná lidová, Ej lásko, má prý ve verzi mazurky a valčíku „pomáhat šířit slávu Českomoravského folklóru dál do světa“.

Ba.fnu jsou velcí studioví hračičkáři a v autorských skladbách doslova neznají meze: slyšíme třeba úryvky dialogů z filmů Cirkus Humberto nebo Vražda v Orient Expressu. Nikoliv bezdůvodně: „Orient Express je klasika, kde se jaksi letmo zmiňuje i třaskavá politická situace na Blízkém východě. Od nás připomínka, že se od dob Hercula Poirota vlastně nic moc nezměnilo. A že pořád bereme spravedlnost do vlastních rukou, i když na to možná nemáme právo.“

Výklad dějin s varovným podtextem a odkazem na národní mentalitu podává trio ve skladbě Školácká. Hlavně starší posluchači určitě pochopí: „Ivan je jako dřív, nestárne a nemoudří. Dal jsem děti do školy, učíme se litery. Odin, dva, tri, četyry, co kdyby se vrátili.“

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.