Nízkoemisní zóny v kraji nebudou, radnicím se nevyplatí. V Ostravě plánují regulační řád

26. leden 2019 14:35

Ministerstvo životního prostředí chce letos uvolnit další dotace pro města na plány pro takzvané nízkoemisní zóny. Ty by měly omezit vjezd starých aut do center. Například v Moravskoslezském kraji mají na častých smogových situacích výrazný podíl právě emise z dopravy. Některá města ale nemají obchvaty, kudy by dopravu mohly odklonit a například v Ostravě zónu zamítli úplně.

Podle lékaře Miroslava Šuty, který se dlouhodobě věnuje dopadům emisí z dopravy na lidské zdraví, nízkoemisní zóny mají smysl. V Česku ale populární nejsou.

„Politici na místní úrovni je nechtějí zavádět, protože výsledkem bude, že někteří voliči, kteří mají stará auta, by do té zóny nemohli vjíždět, a ti by pak patrně už ty politiky nevolili. A v případě Ostravy má smysl tu nízkoemisní zónu zavést, protože v některých oblastech je doprava hlavním zdrojem znečištění,“ vysvětluje Šuta.

Ostravě nízkoemisní zónu doporučilo i ministerstvo životního prostředí. Podle studie magistrátu by se toto omezení ale nevyplatilo.

„Neznamenalo by až tak výrazné zlepšení kvality ovzduší, jak jsme předpokládali, tak jsme ve vedení města rozhodli, že spíše půjdeme cestou jakýchsi regulačních řádů, které by se zaváděly ve městě v době smogových situací,“ říká náměstkyně primátora Kateřina Šebestová (ANO).

Jedná se například o omezení rychlosti na vytížených cestách nebo zákaz parkování v centru města. „Teď je ta studie zpracovávána a porovnávají se různé dopravní modely. Na konci března bychom měli vědět výsledek,“ dodává náměstkyně.

Dílčí opatření pak plánují například i v Třinci. Tam ministerstvo taky doporučilo nízkoemisní zónu. V centru města ale sídlí železárny a podle primátorky Věry Palkovské (nez.) omezení dopravy k podniku postrádá smysl.

autor: Klára Kohutová
Spustit audio

Související