Autobusy a tramvajemi v Liberci jelo vloni „načerno“ přes 14 tisíc lidí. Jen třetina uhradila pokutu včas

19. leden 2022 11:53

Liberecký dopravní podnik sečetl, kolik lidí v roce 2021 jezdilo po městě takzvaně načerno. Celkem takových cestujících revizoři odhalili zhruba 14 500. Pokutu na místě nebo s přirážkou po určené lhůtě jich zaplatila pouhá třetina z nich. Více o černých jízdách, milostivém létu a o práci revizorů zjišťovala redaktorka Eva Malá.

Čtěte také

S rokem 2021 je srovnat, zda jezdí bez jízdenek více, nebo méně cestujících, složité. Platila totiž různá vládní opatření proti koronaviru a liberecký dopravní podnik musel utlumovat jízdní řády. Jednak byla vysoká nemocnost mezi řidiči, a také jezdilo méně cestujících, a tedy jezdilo i méně autobusů.

K dispozici je ale počet černých pasažérů za rok 2018. Tehdy jich bylo podle tehdejšího vedení dopravního podniku více než 20 000, tedy o zhruba pět a půl tisíce více, než tomu bylo v roce 2021.

Cestující, který u sebe nemá platnou jízdenku, a je ochotný pokutu zaplatit přímo na místě, nebo si zajde na terminál MHD ve Fügnerově ulici do pěti dnů, zaplatí výše jízdného a pokutu 600 korun. Po uplynutí doby 5 dnů se pokuta zvyšuje na 1000 korun.

Podle mluvčí podniku Martiny Poršové pokuty za černou jízdu v roce 2021 zaplatila pouze jedna třetina cestujících. Po těch pak podnik dlužné částky vymáhá právní cestou. Podle předsedy dozorčí rady Petra Židka z ODS předal dopravní podnik advokátní kanceláři za roky 2018 a 2019 zhruba šest tisíc neplatičů, pokutu zaplatilo 154 z nich.

Ještě do 28. ledna 2022 můžou dlužníci využít takzvané milostivé léto. To znamená, že se jim odpustí exekuce. Zaplatí pouze 600 korun samotnou pokutu a 908 korun na náklady zastavení exekuce.

Povolání revizorů je náročné, často čelí útokům

Kontrolu cestujících mají na starosti revizoři. A často se setkávají s napadáním. Fyzické útoky jsou podle mluvčí dopravního podniku Martiny Poršové ojedinělé. Někdy revizoři hlásí dva útoky za měsíc a pak se třeba rok nic neděje. Daleko běžnější jsou podle ní slovní útoky.

„Jsou to urážlivé výroky vůči revizorům, vyhrožování podáním trestního oznámení za udělení pokuty, která je podle názoru cestujícího většinou neoprávněná. Dále se jedná o smyšlený popis kontrolního úkonu, kdy je účelem revizora poškodit,“ popsala mluvčí.

Prošetřením se pak ale podle Martiny Poršové ukáže, že celý incident byl jinak. V případě písemné nebo telefonické stížnosti se záležitost prošetří a na základě toho se uzavře. Pokud se jedná o běžné slovní napadání, pracovníci ho ignorují, aby konflikt nerozdmýchávali, protože většinou je cílem takových cestujících vyprovokovat svým chováním spor.

autoři: Eva Malá , reČRoL
Spustit audio

Související