Automobily Tatra a Formule 1. I když na první pohled nemají nic společného, opak je pravdou

11. prosinec 2018

Speciálně upravené osobní tatrovky zajišťovaly asistenci při nehodách na závodních okruzích. Nová výstava v kopřivnickém technickém muzeu mapuje čtyřicetiletou historii československého záchranářství v motosportu. Lidé na ní uvidí například dva speciály, vycházející ze slavných šestsettřináctek.

„Výstava obecně mapuje historii záchranného systému Narex. Byla to první taková skupina, která se začala věnovat bezpečnosti silničního provozu a provozu na závodních tratích,“ říká kurátor výstavy Radim Zátopek.

Na výstavě je 27 informačních panelů, které připomínají a vysvětlují, jak se záchranný systém od roku 1978 vyvíjel. Panely doplňují fotografie, ale i exponáty. A automobily Tatra, které záchranný systém používal.

„Šestsetdvacettrojka byla vyvinuta speciálně pro tento záchranný systém. Samozřejmě se jedná o nějakou šestsettřináctku, která nesla označení R, to znamená, že měla zvýšenou rychlost až na 250 kilometrů v hodině. A byl to stroj, který se měl účastnit závodů Formule 1, kde se taky účastnil. A zbytek flotily Narexu byly šestsettřináctky klasické, které byly předělávány a dovybavovány pro ten záchranný systém,“ dodává Zátopek.

„V zadní části je vybavení pro vyprošťování a pro hašení případných požárů. Když se podíváme dopředu, tak vidíme, že přístrojová deska je mírně upravená, že tam jsou komunikační systémy, ale hlavně jsou tam opravdu speciální sedadla, která už hraničí s typem závodních sedadel, protože se skutečně pohybovali po závodních tratích a ve vysokých rychlostech,“ ukazuje kurátor výstavy na vybavení vozu.

Výstava Ohlédnutí 1978 - 2018 je v kopřivnickém technickém muzeu otevřená až do konce března příštího roku.

autor: Michal Polášek
Spustit audio

Související