Domácí vzdělávání bude složitější

28. srpen 2001
Co nás pálí , Co nás pálí

Ministerstvo školství se rozhodlo zpřísnit podmínky pro domácí vzdělávání. Jde o experiment běžný ve většině zemí Evropy. Žák nedochází do školy a učí se doma. V České republice se do tohoto projektu zapojily 4 základní školy. Ti, kteří kritizují nové ministerské opatření, poukazují především na to, že se stále více objevuje snaha za každou cenu vytvářet nějaká hodnocení a srovnání, no a názor nebo vůle rodičů přestávají být důležité.

Jednou ze škol, garantující domácí vzdělávání, je ZŠ v Ostravě-Výškovicich. Její ředitel Jiří Bakonšík není novými pravidly ministerstva školství příliš nadšen. Jak dodal, dobrá myšlenka vyzkoušet alternativní způsob výuky se ubírá někam jinam.

"Původní experiment měl ověřovat, zda je možno děti vzdělávat doma. Současné nastavení experimentu je povoleno ministerstvem školství pro výjimečné případu řešení specifických, vzdělávacích potřeb některých žáků v 1.-5.ročníku školy. A další podmínky se týkají vstupu do experimentu, že rodiče, vzdělavatelé by měli mít ukončené úplné střední vzdělání."

Je správné, že experiment tohoto typu má takovéto podmínky, které teď máte na stole.

"Já zastávám názor trošičku jiný. Myslím si, že do experimentu by měli vstoupit pokud možno, co nejširší vrstvy tak, aby se později dalo po vyhodnocení experimentu určit, kdo je schopen v domácím vzdělávání fungovat a nikoliv nastavovat mantinely hned na začátek."

Experiment takto omezený nemůže nikdy jednoznačně ukázat, zda má nebo nemá smysl a ministerstvo nikdy nevyrobí jasnou tabulku měřící kvalitu domácího vzdělávání. To tvrdí ředitelé škol. Karel Tomek z ministerstva školství je opačného názoru. Děti bez zvláštních potřeb patří do školní lavice. Pevná pravidla musí být, jinak se žádného srovnání nedosáhne.

"Nyní tedy dochází k přesnému základnímu vymezení toho experimentu, tedy komu je ten experiment určen, co ta škola bude nabízet rodičům, jakou pomoc jim může poskytnout a musí poskytnout při té jejich práci, kterou převzali na sebe. Na druhé straně je tam popsána zase odpovědnost těch rodičů. Je tam přesněji popsáno zařazování žáků a další drobnosti."

Jiří Bakonšík je přesvědčen, že kdo jiný než ředitel školy je schopen objektivně i subjektivně posoudit, zda dítě může nebo nemůže zůstat doma se svým učitelem. Nové podmínky se mohou projevit v poklesu zájmu rodičů.

"Oni už se částečně projevili tím, že někteří rodiče z experimentu vycouvali, protože jim nevyhovovaly některé podmínky, zvláště potom podmínka povinného měsíčního dojíždění na konzultace. Vzhledem k vzdálenosti, kterou musí absolvovat. Pochopitelně experiment je omezený časově, a proto jakákoliv ztráta kontinuity je z hlediska vyhodnocování experimentu velice nepříjemná."

V současné době je v domácí škole téměř 300 žáků. Kromě Ostravy jde o jednu školu v Liberci a dvě v Praze.

autor: mrk
Spustit audio

Více z pořadu