Dopravní experti řešili, jak zlepšit situaci v místech, kde při nehodách umírali lidé

Dopravní nehoda není náhoda. Prevence je na silnici nejdůležitější (ilustrační foto)

Přechod přes čtyřproudovou cestu ve Frýdku-Místku nebo ostrá zatáčka u Zátoru na Bruntálsku skrytá za zelení. Příklady rizikových míst na cestách v Moravskoslezském kraji, kde se častěji stávají dopravní nehody. Na místa se zaměřili dopravní odborníci a navrhli opatření, která tam mají bezpečnost zlepšit.

Ulice Bruzovská ve Frýdku-Místku. Právě tady je přechod pro chodce, který patří mezi rizikové. „Přes čtyři jízdní pruhy dlouhý přechod pro chodce – právě toto místo bylo vybráno, protože podle statistik došlo v posledních pěti letech k minimálně jedné nehodě za rok právě při srážce s chodcem,“ říká David Pauk, auditor bezpečnosti komunikací.

Několik rizikových přechodů už přitom město v posledních letech zabezpečilo. Často pomocí středových ostrůvků, které chodcům pomáhají přejít. „A být trošičku ochráněni,“ vysvětluje náměstek frýdeckomísteckého primátora Karel Deutscher (ČSSD) s tím, že ale právě na ulici Bruzovské úpravy váznou.

Klimkovický tunel byl uzavřený kvůli požárnímu poplachu. Situaci komplikovala také nehoda

Tunel D1 Klimkovice

Kvůli poruše v klimkovickém tunelu byla v pátek po sedmé hodině ranní v obou směrech uzavřena dálnice D1 mezi Bravanticemi na Novojičínsku a Klimkovicemi na Ostravsku. Porucha byla rychle odstraněna a provoz byl po několika minutách obnoven. Nedaleko se ale stala nehoda dvou aut.

„V místě toho přechodu se musí mírně rozšířit hranice komunikace a k tomu potřebujeme souhlasy vlastníků. Projekt máme hotový, ale tím, že není dohoda mezi vlastníky, se to zatím nepodařilo realizovat,“ dodává náměstek Deutscher.

Mezi riziková místa v kraji patři podle auditora bezpečnosti komunikací Davida Pauka například také ostrá zatáčka na silnici I/45 mezi Novými Heřminovy a Zátorem na Bruntálsku. „To je právě ten případ, kdy v minulém roce tady zemřeli tři lidé při jedné nehodě při přejezdu do protisměru,“ připomíná Pauk. Pomohlo by podle něj odstranění keřů a stromů, které brání ve výhledu. I lepší označení zatáčky.

Riziková místa v kraji ukazuje například mapa na internetových stránkách dopravní konference i informace, jestli se problém řeší a jak.

Hlavní příčinou dopravní nehod je ale nepozornost řidičů, jak dokládají policejní statistiky. „Není to vysoká rychlost, nedání přednosti, projetí na červenou, ale je to skutečně nepozorností, ovládání mobilních zařízení, telefonu, psaní esemesek... To všechno způsobuje právě ten zvýšený počet dopravních nehod,“ dodává krajský policejní ředitel Tomáš Kužel.