Elektrokola získávají stále větší oblibu. Poradíme, jak vybrat správný model

8. duben 2022

Stářím síly ubývají a kola na elektrický pohon mohou vymazat tělesný i zdravotní handicap. Velkým zastáncem elektrokol je i cyklistická plzeňská legenda Antonín Bartoníček. Loni oslavil své 70. narozeniny a vedle kola na klasický pohon si užívá i kola na pohon elektrický.

Při výběru elektrokola se nesmíme unést jeho barvou. Stejně jako u všeho se ceny jednotlivých modelů zásadně liší. Vše závisí na vývoji, který jde stále dopředu. Vybírat tak nyní můžeme z elektrokol s pohonem vpředu, vzadu či ve středu nebo s baterii slabou i silnou.

Nákup kola ovlivňují především naše požadavky a podmínky, ve kterých budeme kola používat. „Setkal jsem se s lidmi ze Šumavy, kteří nevěřili, že budou schopni na elektrokolech vyjet na Poledník nebo Březník. A skutečně tomu tak je,“ říká ke správnému výběru Antonín Bartoníček.

Soutěžte s námi po celý duben o zahradní traktůrek v hodnotě 90 000 korun!

Myslet musíme také na obnovu jednotlivých komponentů. „Přibližně po pěti letech se musí vyměnit baterie, která stojí 20000 Kč. Cena displaye počítače, který je často nutný vyměnit po pádu, se pohybuje od 2000 Kč do 7000 Kč podle modelu,“ upozorňuje Bartoníček.

Před pár lety byl jízdní dosah max 30 km

Tím, že se zmenšily baterie a zvýšila kapacita, může být dojezd elektrokol i 200 kilometrů. Podle dojezdu se také liší ceny jednotlivých modelů kol. U silnějších baterií zůstává ale jistota, že na delším výletu nebudeme muset šlapat do kopce.

Elektrokola zažívají v dnešní době boom, oblíbili si je senioři i mladí lidé

Dojezd ukáže display na kole, ale u velké zátěže počítejte raději s rezervou. Hodnotu dojezdu 60 km, tak snižte na 40 km, v hornatém terénu pak raději počítejte spíše s polovinou ukazovaného dojezdu. O dobití můžete požádat v restauracích, ve většině z nich to za malý poplatek nebo zdarma umožní. Nabíječky na akumulátory jsou malé, mnoho vás tak nezatíží a za hodinu či dvě odpočinku část energie do baterií dodají.

Cena baterie a úprava sedla

Při nákupu elektrokola se musíme zaměřit jak na baterie, tak především na středové motory. Ty jsou různě silné a pomáhají v kopci s řazením. „Doporučuji zajít do specializovaného obchodu a nechat si s výběrem kola poradit. Zohlednit musíme také eventuální opravy defektů pláště. Mnohdy je bez znalostí a speciálního nářadí na cestě neodstraníme,“ radí Antonín Bartoníček a připomíná možnost zakoupit přípravky na nouzové dojetí.

Na první pohled vypadá elektrokolo jako běžné kolo. Poznáte ho hlavně podle baterie, která bývá umístěná pod nosičem (na snímku), na rámu nebo pod sedlovou trubkou

Také sedlo je možné upravit. Dnes existují gelová sedla, která jízdu na kole udělají příjemnější. Přesto ale stále platí pravidlo, že si na jízdu na kole musíme zvyknout. Po nějaké době sezení na kole přestane bolet.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio