Generel dopravy v Plzni počítá s parkovacími domy, parkovišti i rozšířením placeného parkování

24. duben 2018

Plzeňští zastupitelé schválili novou podobu Generelu dopravy v klidu. Je to dokument, který ve městě od roku 1997 reguluje dopravu. Jeho aktualizace počítá s novými parkovacími domy, záchytnými parkovišti, s řešením parkování u významných míst i s rozšiřováním placených zón.

Důvodem je neustále se zvyšující počet aut. Na tisíc obyvatel jich teď v Plzni připadá zhruba 500.

„Aktualizace generelu dopravy v klidu v Plzni rozšiřuje zóny placeného parkování zejména na Slovanech, kde by do budoucna mohlo být placené parkování až po Slovanskou alej. V případě centrálního obvodu je zóna placeného parkování po Husovu ulici, a rozšiřovat by se mohla až po Chodské náměstí,“ shrnul plánované změny ohledně placeného parkování náměstek primátora Pavel Šindelář.

Obvod Slovany, kterého se tyto změny dotknou zásadně, proti nim nic nenamítá. „My jsme usnesením zastupitelstva toto schválili, ale podmínili jsme to rozšiřováním zpoplatňování, paralelním zřizováním rezidenčních parkovacích stání pro obyvatele Slovan, po kterých je stále větší poptávka. Sledujeme tím jednoznačný cíl, chceme poskytnout parkovací místa především našim občanům a zamezit tomu, aby se slovanské ulice nestávaly parkovištěm,“ potvrdil místostarosta obvodu Jan Fluxa.

S tím úzce souvisí budování záchytných parkovišť. I ty Generel dopravy v klidu zahrnuje. „Záchytná parkoviště jsou dlouhodobě diskutována jak mezi politiky, tak na úřadu. Momentálně se projektuje v Kaplířově ulici parkoviště park and ride, počítá se s parkovištěm na Světovaru a odstavnými plochami na obvodu Plzeň 1,“ řekl náměstek primátora Pavel Šindelář.

Dalším zásadním bodem dokumentu jsou parkovací domy

Vzniknout by měly u bazénu, na Světovaru a u obchodního domu Luna. Výhledově jsou podle Pavla Šindeláře teoreticky možné i parkovací podzemní plochy na náměstí T. G. M. a na Anglickém nábřeží. Další parkovací místa by mohla vzniknout pod mostem generála Pattona, kde už dříve bylo parkování umožněno.

Generel řeší i parkování rezidentů, tedy obyvatel jednotlivých lokalit. „My se snažíme, tam kde je hustší zástavba bytovými domy rozšiřovat zóny placeného parkování a zároveň zřizovat rezidenční zóny tak, aby každý občan, který v této zóně bydlí, měl za 700 korun na rok, možnost koupit si kartu a mít parkovací místo v dosahu svého bydliště,“ doplnil Pavel šindelář.

Generel dopravy v klidu schválilo Zastupitelstvo města téměř jednohlasně. Proti byl pouze starosta čtvrtého obvodu Michal Chalupný: „Myslím si, že tam nejsou dotažené věci do konce a hlavně mi tam chybí rozvoj. Ty lokality jsou nějakým způsobem nakreslené, ale nejsou tam prověřená například dopravní napojení. Myslím si, že by si to zasloužilo mnohem propracovanější systém i třeba ve spolupráci s Městskými dopravními podniky, které dnes mají parkování na starosti.“

Generel řeší i zajištění parkovacích míst u zoo nebo u Hlavního nádraží a zabývá se také ozeleněním parkovišť. Za pět parkovacích míst má být vysazen jeden strom.

autoři: kos , jik
Spustit audio