Inovace vědců z Ostravy: malé elektrárny podél svodidel pomohou řidičům

03799095.jpeg

UVNITŘ VIDEO. Vědci ostravské Vysoké školy báňské vyvinuli speciální světla na svodidla. Jejich vynález dokáže lépe osvítit nepřehledné úseky a dokonce řidičům dát signál o protijedoucích autech. Prototyp chtějí dokončit během dvou let. Speciální světla by v budoucnu mohla mimo jiné díky viditelnosti z větší dálky nahradit klasické odrazky.

„Tady máme animaci, jak to všechno funguje. To, co zde bliká, jsou signalizační moduly, které jsou napájeny z malinkých miniaturních elektráren, které jsme do svodidel umístili,“ popisuje výzkumník Vysoké školy báňské Stanislav Mišák.

Při průjezdu se kolem automobilu vytváří tlaková vlna, díky které malé elektrárny získávají energie, kterou následně napájejí signalizační moduly.

„Díky této signalizaci máte přehled o tom, jestli vám v protisměru přijíždí nějaké auto, jste informováni o jeho pozici a vozovka je lépe nasvětlena,“ říká Mišák s tím, že se zaměřují především na nepřehledná a nebezpečná místa, kterými jsou v 90 procentech zatáčky.

„Systém malinké elektrárny se bude instalovat přímo do svodidel. Tím, že vzniká tlaková vlna projíždějícího vozidla, rozpohybuje se nám klapka a energie z této klapky se přenáší. Následně získáváme energii, kterou světelné moduly napájíme,“ pokračuje výzkumník.

Světla na svodidla nyní testují v ulicích Ostravy. Náklady na pořízení zařízení se mají podle Mišáka pohybovat v řádech stovek maximálně tisíc korun.

Kromě nižších nákladů patří k dalším výhodám speciálních světel také jednoduchá montáž na svodidla i vyšší odolnost ve srovnání s podobnými zařízeními. Nápad ostravských vědců teď sice ještě čeká další testování, už teď ale zaujal některé experty na silniční bezpečnost.

Svítící svodidla mají zvýšit bezpečnost

„Domnívám se, že je to vhodný prvek, který může podpořit samotný systém dopravního značení, protože dopravní nehoda je za snížené viditelnosti dost častým jevem. Je to rozhodně něco, co může přispět k větší bezpečnosti,“ říká například šéf BESIPU Martin Farář.

Ostravští vědci chtějí do roku 2019 dokončit prototyp a následně ho nabídnout firmám, které se zaměřují na bezpečnost silničního provozu. Jestli budou mezi jejich zákazníky třeba silničáři, ale ukáže až čas.

Čtěte také

„Ředitelství silnic a dálnic obecně vnímá zajištění bezpečnosti silničního provozu především na dálnicích ale i na silnicích prvních tříd jako maximální prioritu. Pokud se tento systém, který byl představen, ukáže jako skutečně přínosný pro bezpečnost, je možné o něm v budoucnosti uvažovat,“ naznačuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Jenom vloni silničáři vyměnili starší svodidla za bezpečnější na desítkách kilometrů komunikací.