Jak položit dlažbu kolem chalupy, pod pergolu nebo stání pro auta? Záleží na tloušťce dlaždic a podkladu

9. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Už při kladení dlažby je nejdůležitější kvalitní podklad

Chystáte se kolem chalupy nebo domu pokládat dlažbu? Na co všechno je třeba dát si pozor, aby dlažba dlouho sloužila? Na začátku je nejdůležitější si uvědomit, k čemu má vydlážděné místo sloužit.

Je rozdíl, pokud chceme vydláždit místo pod pergolou, kde budeme poklidně sedět, nebo jestli to bude stání pro auta, nebo dokonce přejezd pro těžkou techniku.

„To se bavíme hlavně o podkladu, kterému my na Moravě říkáme kufr. Je potřeba si uvědomit, zda tam povedete dešťovou kanalizaci, abyste si to potom znovu nepřekopávali, protože dodatečně to opravovat je vždy složitější,“ upozorňuje odborník Jiří Pumprla.

Všechny sítě musí být tedy uloženy dostatečně hluboko, abyste na ně při „kufrování“ nenarazili, a zajištěný odvod dešťových vod, aby tam dešťová voda zbytečně nezatýkala. „Například pro stání pro osobní auta je potřeba dát do kufru ten správný materiál a zhutnit. Raději více než méně,“ pokračuje odborník.

Nejlepší je štěrk, který má ostré hrany. „Ty do sebe zapadnou a zaklíní se tak, že se to nepohne. Ještě jakž takž jde nějaký betonový recyklát. Ale pokud vám třeba zůstalo z nějakého bourání cihelné zdivo kombinované s betonem, tak to je prostě špatně. To, jak vám navlhne, začne pracovat a vlnit se,“ varuje Jiří Pumprla.

Správná hloubka kamenného podkladu

Jak hluboko vykopat základy záleží také na zrnitosti štěrku. Ta se označuje čísly. „Buďto můžete kompenzovat osmičkou dlažbou, třeba zámkovou. Anebo když chcete šestku, tak ideální je do těch 35 cm, abyste měli štěrkové podloží, dohromady tedy 40 cm. Když pořádně zhutníte první pláň, na kterou se dostanete, pak zhutníte podloží z toho štěrku, a pak si srovnáváte rovinu pod kladení dlažby ze čtyři osmičky. A tu také zhutnit. Když uděláte třikrát hutnění, tak se nic nestane. Pořádně, samozřejmě.“

Dlažba z betonu ve tvaru cihel

Když je připravený podklad, můžete se dát do dláždění. V současné době je asi nejběžnější zámková dlažba. Používají se různé síly zámkové dlažby. Osm cm vysoká dlaždice je pro pojezd dostatečná. „Ona i šestka pro osobní automobily vám to unese, ale musíte si důsledně připravit to podloží. My třeba realizujeme vjezdy z osmičky a chodníky ze šestky.“

Pokud bychom chtěli dvorek vyšperkovat i jinými dlaždicemi a jiným typem dlažby, je to samozřejmě možné, například dlaždice s vymývaným štěrkem, nebo klasické, dříve známé jako chodníkové dlaždice, které byly asi 5 cm vysoké, 30 na 30, někdy i větší. „I tyto dlaždice se dají použít pro přejezd autem, akorát si je musíte srovnat do nějakého rámečku, třeba do obrubníků, protože u těchto dlažeb, které se nezaklínění do sebe, to má tendenci se rozjíždět. Ta spára je navíc jednolitou, není to jak u zámkové dlažby, že se vám ty spáry prolínají, takže tam je nebezpečí, že se ty spáry budou rozcházet. Ale tam, kde máte pergolu, to není vůbec problém.“

Pěkně vypadají kamenné dlažby ze žuly, jsou však větší a dražší a měl by je vždy pokládat odborník. „Žulová kostka má 10 cm, takže se zhutnění provádí těžší vibrační deskou, aby to sedlo, a zasypává se to jemným kamenným prachem.“

autoři: Miroslav Kobza , djo
Spustit audio