Jistebník na Novojičínsku nesouhlasí s trasou vysokorychlostní železnice
Už za dva roky by mohla začít stavba vysokorychlostní železniční trati mezi Ostravou a Přerovem. Plánovaný termín mezi léty 2025 a 2026 potvrdila Správa železnic. Ještě letos bude hotová dokumentace pro územní rozhodnutí s podrobným zakreslením obou úseků takzvané Moravské brány. Jsou ale obce, které s touto stavbou stále nesouhlasí, protože výrazně zasáhne do života obyvatel. Například Jistebník na Novojičínsku.
Jsou to už téměř 4 roky, co se tady u kolejí vyměřovalo. A pořád se čeká, jak to dopadne. „Kdysi se vlaky snést daly, teď s koridorem už ne,“ přiznává jeden ze starousedlíků. „Je to hluk jak hrom, v domě se sklenice třesou,“ říká.
Vysokorychlostní vlaky budou jezdit ještě blíž k řadě domů nedaleko přejezdu. Ty navíc uvězní z další strany nový nadjezd. „Navíc se nacházíme v blízkosti chráněné ptačí oblasti Natury a Chráněné krajinné oblasti Poodří, což samozřejmě také bude mít negativní vliv na katastr naší obce,“ říká starostka Jistebníku Šárka Storzerová (SNK).
Správa železnic reagovala příkladem z Drahotuš, kde vznikla už čtvrtá kompromisní varianta trati pro rychlovlaky, více přijatelná. Jistebnická starostka potvrdila, že na něco takového lidé v obci pořád čekají. Času už moc nezbývá.„Soukromí vlastníci, kteří tady vlastní tu zemědělskou půdu, do dnešního dne zatím nebyli osloveni. Vnímám výstavbu vysokorychlostní tratě z pohledu občana negativně,“ dodává starostka. Přitom kdyby jistebničtí chtěli v budoucnu tuto trať za humny využít, museli by, jak říká, až na terminál do Ostravy.
Obec se snaží i prostřednictvím sdružení s okolními obcemi dál jednat. V kontaktu s obcemi je podle svého vyjádření i Správa železnic.
Související
-
Vznikla nová varianta vysokorychlostní trati Moravská brána. Vlaky by neměly jezdit blízko domů
Zástupci Správy železnic představili samosprávám v okolí Hranic novou variantu trasy plánované vysokorychlostní tratě, která má vést mezi Prosenicemi a Ostravou.
-
Stavba vysokorychlostní železnice začne v roce 2025, přípravy pokračují podle plánu
Příprava vysokorychlostní železnice mezi Ostravou a Přerovem pokračuje podle plánu a stavba začne v roce 2025. Bude to jeden z prvních zahájených úseků v Česku.
-
Vlaky jen pár metrů od rodinných domů? Vedení Hranic se nelíbí návrh trasy vysokorychlostní tratě
Vedení Hranic nesouhlasí s navrhovanou trasou vysokorychlostní tratě Moravská brána. Výhrady má k úseku u místní části Slavíč.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Landovský: Ukrajina systémy obrany potřebuje. Rusko bombarduje z 90 procent civilní a infrastrukturní cíle
-
Novinářka: Výjimka z migračního paktu pro Česko? Jde o pravidlo, Ukrajince si můžeme odečíst z nákladů
-
Symbolika je na Blízkém východě nejdůležitější, Izrael ani Írán nechtějí konflikt vyostřovat, míní expert
-
‚Naše cesty se rozdělují.‘ Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech soužití rozcházejí