Karl Löb, kameraman „Mrtvých očí Londýna“ a dalších kriminálek, teplický rodák

15. březen 2020

Ve výročí týdne si představíme teplického rodáka Karla Löba. Narodil se 15. března 1910 v Teplicích v rodině majitele kina.

Svět stříbrného plátna mu patrně učaroval, protože v 17 letech odešel do Berlína, kde v roce 1928 nastoupil do německé pobočky americké filmové společnosti Universal.

Pracoval tu jako asistent kameramana Charlese Stumara, který se specializoval zejména na hororové filmy. Od roku 1930 přešel k dalšímu významnému kameramanovi té doby, litoměřickému rodákovi Willymu Wintersteinovi.

V průběhu 30. let se Karl Löb vypracoval do pozice hlavního kameramana. Po vypuknutí 2. světové války narukoval do Wehrmachtu, do propagační roty jako kameraman. Natáčel například týdeníky nebo se podílel na propagandistickém dokumentu Němci na Slovensku / Deutschtum in der Slowakei.

Po válce vyměnil filmovou kameru za fotografický aparát. Spolu s fotografem Leo Weisem založili v západní části Berlína studio, kde fotili především okupační vojáky do pasů.

V roce 1950 se Karl Löb vrátil k filmu. Vrchol jeho kariéry přišel v 60. letech, kdy nasnímal řadu filmů podle detektivních románů Edgara Wallace, například Mrtvé oči Londýna / Die toten Augen von London, Záhadný Hektor / Der Hexer a jiné, které se v 60. letech hrály i v československých kinech.

Karel Löb stál také za kamerou řady snímků na motivy indiánek Karla Maye, například: Mezi supy / Unter Geiern, Old Firehand a další. Zamřel v lednu roku 1983 v Západním Berlíně.

Im Jubiläum der Woche stellen wir einen gebürtigen Teplitz-Schönauer Karl Löb vor. Löb wurde am 15. März 1910 in Teplitz-Schönau in die Familie eines Kinobesitzes geboren. Die Filmwelt verzauberte ihm schon in seiner Kindheit: mit 17 ging er im Jahre 1928 nach Berlin, wo er bei der deutschen Niederlassung der amerikanischen Filmgesellschaft Universal arbeitete. Löb wurde Kameraassistent bei Charles Stumar, der sich auf Horror-Filme  spezialisierte. Im Jahre 1930 ging Karl Löb zum weiteren bedeutenden Kameramann der Zeit, Willy Winterstein aus Leitmeritz.

Unter der Regie des gelernten Kameramanns Carl Hoffmann arbeitete Löb 1936 erstmals als Chefkameramann. Nach dem Ausbruch des Zweiten Weltkrieges rückte er in die Wehrmacht ein und wurde zum Kameramann in der Propagandakompanie. Er drehte für die Deutsche Wochenschau im Krieg. Löb wirkte auch als Kameramann an regimekonformen Dokumentationen wie Deutschtum in der Slowakei in 1943.  

Nach Kriegsende gründete er in Berlin mit dem Fotografen Leo Weisse das Fotoatelier Löb & Weisse, welches vor allem Passfotos von Besatzungssoldaten anfertigte.  Im Jahre 1950 kehrte Karl Löb zum Film zurück. Der Höhenpunkt in seiner Karriere kam in den 60r Jahren, als er mehrere Filme nach Detektivromanen von Edgar Wallace drehte: z.B. Die toten Augen von London oder Der Hexer. Diese Filme konnte man in dieser Zeit auch in den tschechoslowakischen Kinos sehen. Karl Löb stand hinter der Kamera auch bei vielen Filmen, die nach den Romanen über die Indianer  von Karl May gedreht waren: z.B.  Unter Geiern, Old Firehand und weitere. Karl Löb verstarb am 20. Januar 1983 in Westberlin.

Spustit audio