Komunální volby 2022 – speciál z Frýdku-Místku

8. září 2022

Letos ve Frýdku-Místku kandiduje celkem 9 subjektů, v roce 2018 jich bylo jedenáct.

Kandidujícím subjektům jsme položili čtyři otázky.

  1. Jak by mělo město přispět ke stabilnímu fungování krajské Nemocnice ve Frýdku-Místku, zvlášť dětského oddělení?
  2. Budete podporovat MHD zdarma i po dokončení obchvatu?
  3. Jak by mělo město nově využít Hlavní ulici, která přestane být průtahem města?
  4. Má město investovat do přístavby Národního domu od architektky Evy Jiřičné a zchátralého kina Petra Bezruče na sídlišti?

Pořadí odpovědí kandidujících subjektů je abecední podle jejich názvu.

Český rozhlas Ostrava do odpovědí nezasahoval – jazykově, stylisticky, ani obsahově. Jde o názory a tvrzení kandidujících subjektů.

Na jednotlivé odpovědi měl každý subjekt nejvýše 1000 znaků (včetně mezer). Při delší odpovědi se za poslední slovo, které překročilo limit 1000 znaků, vkládají tři tečky a informace „zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků“.

Klikněte si na odpovědi jednotlivých kandidujících subjektů ve Frýdku-Místku:

ANO 2011

Odpovídá lídr Radovan Hořínek.

1. Jak by mělo město přispět ke stabilnímu fungování krajské Nemocnice ve Frýdku-Místku, zvlášť dětského oddělení? 

Otázka by měla spíše znít „Jak by město mohlo přispět ke stabilnímu fungování krajské nemocnice ve Frýdku-Místku, zvlášť dětského oddělení?“. Město by přispělo jakkoliv, a to okamžitě a rádo tak, jak by bylo potřebné a účelné, a jak by vyhovovalo zejména nemocnici. Zatím jsem však neslyšel o konkrétní formě pomoci, kterou by nemocnice nebo kraj od města v této věci potřeboval. Primárně se jedná o otázku personální a organizační ve smyslu zajištění určitého typu lékařské péče v určité kvalitě a územní dostupnost této péče. To jsou však parametry, na které má vliv zejména nemocnice a kraj, potažmo stát. V této souvislosti mne mrzí poněkud vyhrocené postoje stran, což je možnou příčinou, kvůli níž dosavadní jednání mezi městem, nemocnicí a krajem nevedla ke konkrétnímu společnému postupu. Prvním krokem by tedy mělo být opětovné zasednutí k jednacímu stolu s chladnou hlavou.

2. Budete podporovat MHD zdarma i po dokončení obchvatu?

MHD zdarma je povedený slogan, zdarma však není ani náhodou. Spíše hovořme o dotované MHD. Vlivem vývoje cen nákladů, včetně úrovně minimální a zaručené mzdy, stojí tato služba jen samotné město více než 100 mil. Kč ročně. Vedení města šlo cestou vyčíslení reálných nákladů na tuto službu spojených s jejím výkonem na území okolních obcí. Některé obce tak musely svůj příspěvek Frýdku-Místku zvýšit. To však není jediná cesta. Je třeba posoudit např. vytíženost linek, přínos pro zklidnění dopravy ve městě a další parametry. Každopádně konstatuji, že ANO 2011 nezastává myšlenku zrušení dotované MHD.

 3. Jak by mělo město nově využít Hlavní ulici, která přestane být průtahem města?

Když před desítkami let probíhalo zjišťování proč a v jakém rozsahu je Hlavní ulice využívána bylo zjištěno, že je jedním ze zásadních dopravních koridorů pro silniční motorová vozidla mezi Frýdkem a Místkem a naopak. Tato funkce nebude zásadně dotčena ani po dokončení obchvatu, který řeší primárně tranzitní dopravu. Nelze ani předpokládat snížení počtu dopravních prostředků. Proto by měla být základní funkce Hlavní ulice jako dopravního koridoru pro silniční motorová vozidla zachována. Tak jsou také prezentovány plány na její úpravu s tím, že bude možno operativně upravovat průjezdnost Hlavní ulice.

4. Má město investovat do přístavby Národního domu od architektky Evy Jiřičné a zchátralého kina Petra Bezruče na sídlišti?

Do obou budov současně určitě nikoliv. Vybudováním či rekonstrukcí jedné budovy ztrácí smysl investovat současně i do budovy druhé, když účel užívání obou budov by byl podobný. V této souvislosti je však třeba přihlédnout k nutnosti rekonstrukce Národního domu i bývalé Moravia banky. Právě proto se logicky nabízí tyto nutné rekonstrukce spojit s přístavbou Nové scény Národního domu. A vytvořit tak multifunkční komplex budov, který by na dlouhá léta splnil potřebu důstojného zázemí pro kulturu ve městě. Tvrzení odpůrců Nové scény Národního domu o výši nákladů na její přístavbu v řádech miliard korun neodpovídají nynějšímu stavu projektové přípravy a jsou přinejmenším nadsazená. Pro město je přínosnější multifunkční komplex opravených budov s moderní Novou scénou s dostatečnou kapacitou a odpovídajícím zázemím, než roztříštěné samostatné budovy, jejichž rekonstrukce by město stála řádově stejné prostředky.

Česká pirátská strana

Odpovídá lídr Jakub Tichý.

1. Jak by mělo město přispět ke stabilnímu fungování krajské Nemocnice ve Frýdku-Místku, zvlášť dětského oddělení?

Vždycky jsme se snažili o korektní vztahy s nemocnicí, ale bohužel se ukazuje, že priority města a kraje jsou diametrálně odlišné. Zatímco město trvá na zajištění kvalitní zdravotní péče pro občany, kraj chce na zdravotnických zařízeních ušetřit. Je to radikální, ale musím konstatovat, že nejlepší by v této situaci bylo, kdyby nemocnice přešla z kraje pod město.

2. Budete podporovat MHD zdarma i po dokončení obchvatu?

MHD zdarma je projekt, který podporujeme. Při současné ceně pohonných hmot a inflaci určitě nechceme občany zatěžovat dalšími finančními náklady. Určitě se ale musíme bavit o efektivitě vedení některých linek, speciálně těch mimo katastr města. U těch potřebujeme adekvátní finanční spoluúčast okolních obcí. Růst cen pohonných hmot v tomto roce přinesl městu dodatečně náklady 10 mil. Kč. MHD zdarma ale zůstane zachována.

3. Jak by mělo město nově využít Hlavní ulici, která přestane být průtahem města?

Odpověď je jednoduchá: město musí této příležitosti využít co nejvíc! Smrdící dálnice do centra města nepatří. Na místecké straně chceme obnovit původní uliční síť a maximálně scelit rozdělené části města. To znamená úrovňové přechody, odstranění bariér. Pro řidiče, cyklisty i pěší to musí být bezpečná dopravní cesta. Konkrétní úpravy budou vycházet z dopravních studií. Není-li ale pravda, že bychom chtěli snižovat počet pruhů na stávajícím průtahu.

4. Má město investovat do přístavby Národního domu od architektky Evy Jiřičné a zchátralého kina Petra Bezruče na sídlišti?

V kině Petra Bezruče probíhá záchovná údržba tak, aby mohl objekt dále sloužit kulturním a společenským akcím. V tuto chvíli jde stále o největší sál ve městě a není za něj náhrada. O dalším využití budovy bychom měli rozhodovat až poté, co bude znám harmonogram případné stavby nového sálu. Rekonstrukce Kina Petra Bezruče na víceúčelový kulturní sál po mém soudu nedává smysl, protože sál s adekvátním provozním a návštěvnickým zázemím se do hmoty kina zkrátka a dobře nevleze. Navíc by šlo fakticky o demolici a stavbu nového objektu.

Přístavba nového sálu k Národnímu domu je provozně smysluplnější. Konkrétní podoba stavby je ale stále k diskusi. Hlavně lze ale o stavbě uvažovat teprve ve chvíli, kdy bude mít město příslib spolufinancování ze strany státu, popř. kraje.

Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT — sdružení DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT a NK

Kandidující subjekt nevyužil možnosti prezentovat své postoje v tomto pořadu.

Frýdečané a Místečané

Odpovídá lídr kandidátky Zdeněk Stolař.

1. Jak by mělo město přispět ke stabilnímu fungování krajské Nemocnice ve Frýdku-Místku, zvlášť dětského oddělení? 

Ve vztahu k frýdeckomístecké nemocnici může Statutární město Frýdek-Místek vypomáhat především s financováním tematicky zaměřených programů zdravotní prevence, dále při financování přístrojového vybavení nemocnice a také zprostředkovaně při stabilizaci zdravotního personálu např. nabídkou bydlení v městských bytech. U aktuální situace na dětském oddělení se však jedná mj. o nedostatek zdravotního personálu, především lékařů- pediatrů. Je třeba položit si otázku příčin současného stavu personálu. Za personální oblast organizace je jednoznačně zodpovědný její management, a to včetně nezbytné dovednosti sestavovat stabilní týmy pracovníků na jednotlivých odděleních. Protože v krajských nemocnicích existují i další dětská oddělení, může s personální stabilizací vypomoci také zřizovatel nemocnic - Moravskoslezský kraj. Statutární město Frýdek-Místek, nakolik je nám známo, nevyužité lékaře - pediatry nemá k dispozici.

2. Budete podporovat MHD zdarma i po dokončení obchvatu?

V případě MHD placeného z prostředků města (termín doprava zdarma je jen populistický a ve svém principu chybný) nám chybí přesný rozbor obsazenosti jednotlivých linek včetně ekonomického zhodnocení. Tento rozbor jsme na webových stránkách města ani ČSAD, a.s. Frýdek-Místek, který dopravu zajišťuje, nenašli, takže se vyjadřujeme více obecně. Je zřejmé, že v případě, že se některý subjekt postaví proti tomuto zvýhodnění ve volební kampani, bude vnímán dosti negativně. Toho se ale nebojíme, protože se domníváme, že volebnímu populismu je nutno čelit racionální úvahou a snahou o řádnou správu obecního majetku – v tomto případě financí.  Možná budeme jediní, ale říkáme, že není možno neustále dotovat MHD při vysokém rozpočtovém napětí způsobenému především výrazným růstem energií a také neustále rostoucí inflací. Bylo by zřejmě žádoucí, výši dotaci na MHD „zastropovat“. Jestliže nyní dosahují roční náklady na MHD cca 140 milionů Kč, je to zřejmě již hranice, kterou by se nemělo výrazněji překročit.

3. Jak by mělo město nově využít Hlavní ulici, která přestane být průtahem města?

Nedomníváme se, že se provoz na Hlavní třídě ve FM otevřením obchvatu města sníží tak výrazně, že by mohlo dojít k ubírání pruhů nebo využití třídy k parkování automobilů. Při pokračování pravděpodobného neustálého nárůstu osobních automobilů (cca 3,5 % ročně), bude provoz stále velmi silný a během deseti dvaceti let může dosáhnout intenzity současného stavu. Co je však dle nás nutné, to je „odslepení“ několika komunikací (například pravé odbočení ul. Školská, F. Čejky) které umožní plynulejší a pohodlnější spojení různých částí města především v místecké oblasti. Vzhledem ke snížení rychlosti a ke zvýšení bezpečnosti dopravy bychom volili některá napojení formou kruhových objezdů, především u výjezdu z ulice 8. pěšího pluku s napojením výjezdu místní stanice Policie ČR, knihovny a kulturního zařízení Nové scény Vlast.

4. Má město investovat do přístavby Národního domu od architektky Evy Jiřičné a zchátralého kina Petra Bezruče na sídlišti?

Investiční výstavba musí odpovídat investičním možnostem města za situace rostoucích cen energií, stavebních materiálů i stavebních prací. Domníváme se, že současně uváděné investiční požadavky na výstavbu přístavby Národního domu jsou za hranicí rozumných investicí nutných k výstavbě nového kulturního celku. Chybí nám také relevantní studie, nakolik město potřebuje výrazně více nového prostoru pro kulturní vyžití. Je zřejmé, že když řekneme obecně kultura, tak se do toho tvrzení schová mnoho obecně líbivých možností bez ohledu na finanční prostředky, na takovémto obecném základě bychom ale budovat nové budovy neměli. Výstavba nového velkého kulturního centra ve středu města vyvolává i samozřejmý požadavek na minimálně trojnásobné zvýšení současného počtu dosažitelných parkovacích míst. Lze to řešit zřejmě jen patrovými garážemi na místě bývalého autobusového nádraží, návrh na jeho výstavbu jsme však neviděli, a nevíme, zdali vůbec existuje, navíc to značí další výrazný nárůst finančních ... zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

Komunistická strana Čech a Moravy

Odpovídá lídr Ivan Vrba.

1. Jak by mělo město přispět ke stabilnímu fungování krajské Nemocnice ve Frýdku-Místku, zvlášť dětského oddělení?

Zastupitelstvo Statutárního města Frýdek-Místek schválilo pravidelný finanční příspěvek na chod nemocnice ve výši 1 mil. Kč ročně. Dle potřeb nemocnice další finanční prostředky může schválit zastupitelstvo i nad tuto garantovanou hranici. Např. v případě protikovidových opatření to bylo 3 mil. Kč. Město není zřizovatelem nemocnice, proto při řešení zachování dětského oddělení, kde se jedná o pracovně právní otázky, máme omezené možnosti. Město může nabídnout třeba poskytnutí městského bytu pro lékaře, stabilizační příspěvek nebo stipendium pro studenty. S vedením nemocnice i kraje se intenzivně jedná.

2. Budete podporovat MHD zdarma i po dokončení obchvatu?

I po dokončení obchvatu budeme podporovat MHD zdarma. Máme to ve volebním programu. MHD zdarma se osvědčilo a opětovné zpoplatnění by bylo krokem zpět. I v současné době má svůj smysl. Náklady sice pořádně porostly, ale podporu jsme při předvolebních besedách našli i u samotných občanů. Hlavní důvod zavedení dopravy zdarma, (snížení počtu osobních automobilů ve městě a zlepšení životního prostředí), bude i v budoucnu aktuální.

3. Jak by mělo město nově využít Hlavní ulici, která přestane být průtahem města?

Hlavní třída, i po zprovoznění obchvatu, zůstane nejdůležitější spojnicí Frýdku a Místku. V současné době se po ní pohybuje kolem 45 000 vozidel denně. I kdyby odklonem nákladní a osobní dopravy klesl tento počet na 22 – 24 000 vozidel za 24 hodin, stále půjde o velké množství vozidel. Hlavní třída nepřestane být průtahem města. A počet aut bude narůstat. Průtah znamená co nejrychlejší průjezd městem a proto byla nejvyšší povolená rychlost na průtahu zvýšena na 70 km/hodinu. Po zprovoznění obchvatu by se měl provoz na Hlavní třídě nějaký čas sledovat a po vyhodnocení získaných údajů rozhodnout o případných úpravách. Nabízí se i forma referenda.

4. Má město investovat do přístavby Národního domu od architektky Evy Jiřičné a zchátralého kina Petra Bezruče na sídlišti?

Investovat do přístavby Národního domu rozhodně ne. V současné době se hovoří o nákladech ve výši 1,5 miliardy korun, což je témě celý roční rozpočet města. Tyto náklady se budou neustále zvyšovat. Také provozní náklady by byly pro město velikosti Frýdku-Místku neúnosné. V Ostravě je řada divadel, která mají volné kapacity. Je to pouhých 20 km cesty a lze zakoupit permanentky. Navíc by stále zůstala nevyužitá stavby kina P. Bezruče, která je uprostřed sídliště. Již v minulosti zpracovaný projekt rekonstrukce kina narazil na problém parkovacích míst. A to je i problém přístavby Národního domu. Proto je naší prioritou rekonstrukce kina P. Bezruče, která by podle odhadu měla vyjít na 300 mil. Kč.

Naše město F-M

Odpovídá lídr Petr Korč.

1. Jak by mělo město přispět ke stabilnímu fungování krajské Nemocnice ve Frýdku-Místku, zvlášť dětského oddělení?

Město Frýdek-Místek dlouhodobě spolupracuje s nemocnicí na řadě projektů, i když není jejím zřizovatelem. Nemocnici podporujeme i finančně v řádech milionů korun. S naší podporou dochází např. k pořízení sanitních vozů, vybavení nemocnice i dalšímu profesnímu vzdělávání lékařů a sester. V oblasti zdravotnictví podporujeme i záchrannou službu. S finanční podporou města probíhají také Beskydské pediatrické dny. O to víc mě mrzí situace, kdy vedení nemocnice, resp. kraj jako zřizovatel, dopustili hromadný odchod většiny lékařů z dětského oddělení. Jako primátor jsem inicioval a absolvoval celou řadu jednání s vedením nemocnice, s krajským úřadem, zástupci zdravotních pojišťoven, ministerstvem zdravotnictví i zástupci pediatrické komory. Aktuálně jsem byl pozván až do parlamentu České republiky, protože nedostatek pediatrů se i díky naší aktivitě stává celospolečenským tématem. V senátu jsme probírali petici na podporu dětského oddělení, kterou jsem spolu s řadou lékařů, sester a kolegů, starostů ... zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

2. Budete podporovat MHD zdarma i po dokončení obchvatu?

Město musí udržet kvalitní městskou hromadnou dopravu zdarma i po dostavbě obchvatu. V době dnešní ekonomické nestability, růstu energií a životních nákladů pomůže občanům každý vstřícný krok. Dobře hospodaříme a vytvořili jsme už více než 100 milionů rezerv právě na řešení aktuálních, růstem cen vyvolaných potřeb města a jeho občanů. MHD stojí městskou pokladnu cca 130 milionů ročně a zavedení jízdného by přineslo podle odborných analýz jen cca 20 milionů tržeb. Jsem rád, že k našemu návrhu se přidává i opozice, která původně plánovala MHD zdarma jen dočasně a s dokončením stavby obchvatu chtěla MHD zdarma zrušit.

3. Jak by mělo město nově využít Hlavní ulici, která přestane být průtahem města?

Hlavní ulice se stane po dostavbě obchvatu běžnou městskou komunikací. Po desítkách let se konečně zklidní centrum města, kterým již nebude projíždět mezinárodní tranzit, tisíce nákladních i osobních vozidel. Úvodem je třeba zdůraznit, že průtah nemůže být trvale stavebně zúžen jen na dva jízdní pruhy. Změny budou probíhat postupně a tak, aby byla zachována dopravní obslužnost. Nejprve vrátíme na bývalý průtah bezpečné přechody pro chodce, budou odstraněny bariéry kolem komunikace, přibude zeleň, dojde k napojení některých zaslepených bočních komunikací a zejména bude upravena křižovatka Hlavní a 8. pěšího pluku, která nově umožní odbočení od polikliniky nejen na Místek, ale i Frýdek. Městská hromadná doprava tím bude schopna přejet z jedné části města do druhé nově v obou směrem v řádech minut. A třeba se v budoucnu dožijeme i stavu, kdy už nebudeme potřebovat podchod u bývalého autobusového nádraží. Každopádně je před námi obrovská příležitost napravit chyby, které naši předchůdci přivedením ... zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

4. Má město investovat do přístavby Národního domu od architektky Evy Jiřičné a zchátralého kina Petra Bezruče na sídlišti?

Na úvod je potřeba říct, že město nemůže realizovat obě investiční akce. Dva multifunkční sály Frýdek-Místek nepotřebuje. A v dnešní situaci rostoucích cen stavebních prací, materiálů a energií není vhodná doba ani k zahájení přístavby Národního domu. Jako město jsme pozastavili všechny velké investiční akce a budeme pokračovat v opravách infrastruktury, chodníků, cest a bytového fondu a rezervy použijeme jako pojistku, pomyslná zadní kolečka pro občany, na řešení energetické krize. A až se v budoucnu situace stabilizuje, můžeme se pustit do nevyhnutelné opravy Národního domu a vedlejší záložny. A pokud se podaří získat krajské, státní nebo evropské dotace i do přístavby. Pokud takový sál vznikne, bude to mnohem efektivnější z hlediska provozních nákladů, protože se bude jednat o jeden funkční celek, nové kulturní centrum. Cena za totální rekonstrukci bývalého kina nebo přístavba nového sálu jsou navíc stejně finančně náročné a dosahuje řádově 400 milionů korun. Do budoucna věřím, že nový ... zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

Přátelé FM

Odpovídá lídr Michal Pobucký.

1. Jak by mělo město přispět ke stabilnímu fungování krajské Nemocnice ve Frýdku-Místku, zvlášť dětského oddělení?

Asi se shodneme, že sbíráním podpisů na petiční archy město ke stabilnímu fungování nemocnice nepřispěje, jen tím poškozuje pověst zařízení, které pak může mít o to větší problém sehnat potřebné doktory, kterých je v celé republice ze známých důvodů nedostatek. Za našeho působení na radnici jsme s nemocnicí spolupracovali velice úzce a zvládli jsme složité covidové období. Jsem přesvědčen, že bychom našli cestu, jak si vzájemně pomoci i při řešení složité personální situace na dětském oddělení, samozřejmě i v součinnosti s krajským zřizovatelem, protože fungující dětské oddělení ve frýdecké nemocnici musí být přece zájmem všech. Podle mě je iluzorní myslet si, že město může přilákat doktory třeba na městské byty, které má k dispozici. Ty samozřejmě neodpovídají standardu této profese. Ale přispěli bychom jakoukoliv formou k tomu, aby se lékaři v nemocnici i ve městě cítili co nejlépe, aby cítili, že si město jejich práce velice váží. To určitě také potřebují, aby neodcházeli jinam.

2. Budete podporovat MHD zdarma i po dokončení obchvatu?

Když jsme MHD zdarma zavedli, tak nás všichni ostatní kritizovali, kudy chodili. Vysmívaný a kritizovaný projekt se ale stal respektovaným a ušetřil občanům po několik volebních období značné finanční prostředky, zvlášť v dnešní době skokově zdraženého benzínu, který se v jiných městech promítal i do vyššího jízdného. MHD zdarma se počtem cestujících i přínosem pro životní prostředí osvědčila natolik, že už jsme před čtyřmi lety jasně deklarovali, že ji chceme udržet napořád a nenecháme ji nikým zrušit. Původní myšlenka MHD zdarma do doby výstavby obchvatu je tedy z naší strany už čtyři roky překonaná, naši voliči vědí, že s ní mohou počítat již automaticky. Navíc vzhledem k enormně se zvyšujícím cenám benzínu, potravin, elektřiny, plynu a inflaci, kterou nikdo nekrotí, jsme připraveni zavést pro všechny občany také odpady zdarma. A tak jak k nám pro zkušenosti s MHD zdarma jezdily delegace z jiných měst, včetně zahraničních, i odpady zdarma, motivačně podložené, nakonec obhájíme.

3. Jak by mělo město nově využít Hlavní ulici, která přestane být průtahem města?

Musíme si jasně říct, že jakékoliv myšlenky na zúžení profilu průtahu, kde budou s nadšením korzovat občané, jsou zcela zcestné. Je logické, že průtah město nadále potřebuje pro svou vnitřní dopravu a pro případy havárií na obchvatu, aby pokaždé nehrozilo ucpání města. Určitě ale můžeme na Hlavní ulici konečně vytvořit například cyklopruhy, které by zajišťovaly bezpečné spojení mezi Frýdkem a Místkem. K cyklistům ve městě máme určitý dluh, ale dříve jsme je do toho neúnosně přetíženého provozu neměli moc kde na klasické silnice vpustit.

4. Má město investovat do přístavby Národního domu od architektky Evy Jiřičné a zchátralého kina Petra Bezruče na sídlišti?

My jsme měli k této otázce připraveno referendum, aby o ní měli možnost rozhodnout samotní občané, ale nakonec jsme v zastupitelstvu zůstali v této věci osamoceni. Nové kulturní centrum s přístavbou Nové scény Národního domu podle návrhu architektky Jiřičné považujeme za megalomanský projekt, který v současné ekonomické situaci není obhajitelný, protože dnes jsou finanční prostředky zapotřebí úplně jinde. Vzhledem k velmi turbulentní době, kdy vládní strany nejsou nijak schopny krotit inflaci a její důsledky, a město by mělo řešit, jak v těžkých časech může pomoci svým občanům, a nemít pouze ambici postavit megalomanský pomník, jsme na červnovém jednání zastupitelstva žádali radu města o zastavení veškerých kroků vedoucích k realizaci stavby. Ta si však trvala na svém, i když je to příliš velká daň pro všechny ostatní oblasti života ve městě, za umanutou vizi dostat Frýdek-Místek do „lepší společnosti“ rádoby světovým projektem, jehož proklamovanou úroveň odborné kruhy rozporují.

SPOLU – KDU-ČSL, ODS, TOP 09

Odpovídá lídr kandidátky Marcel Sikora.

1. Jak by mělo město přispět ke stabilnímu fungování krajské Nemocnice ve Frýdku-Místku, zvlášť dětského oddělení?

Na úvod je nutno dodat, že městu vždy záleželo na tom, aby vztahy mezi krajským zařízením, kterým Nemocnice ve Frýdku-Místku je a vedením města, byly vždy na velmi dobré úrovni. Vždyť již v roce 2014 byla díky lidoveckému náměstkovi Kovalovi uzavřena smlouva s nemocnici v rámci projektu Pomáháme Vám se uzdravit. Což v praxi znamená, že město pošle ročně krajské příspěvkové organizaci částku minimálně jeden milion korun na pořízení zdravotnice techniky. V posledních létech tato částka byla mnohonásobně překračovaná. Fungování dětského oddělení je pro nás prioritou, oddělení musí fungovat tak, jak před dubnem letošního roku, kdy došlo k omezení fungování. Není možné, aby rodiče s dětmi, které mají třeba bolesti břicha, silný kašel, jezdili do Ostravy, Třince nebo Havířova. Jsme si vědomí situace, že je nedostatek pediatrů, ale potom nemůže vedení nemocnice propustit najednou několik pediatrů a tím chod oddělení ohrozit. Toto si měl však vyhodnotit krajský náměstek pro zdravotnictví.

2. Budete podporovat MHD zdarma i po dokončení obchvatu?

MHD zdarma měla ve Frýdku-Místku fungovat do doby dokončení obchvatu. Nyní se nacházíme ve fázi, kdy na konci roku bude plně obchvat města zprovozněn. Koalice SPOLU bude prosazovat, aby MHD zdarma fungovala i nadále. Všichni víme, že dopravní situace ve městě není dobrá, chybí parkovací místa, tvoří se kolony. Pokud bychom ještě vyhnali lidi z autobusů zpět do aut, tak by se situace rapidně zhoršila. I co se týká kvality ovzduší, tak by více aut ve městě znamenalo zhoršení této situace. Dopravce s podporou města investoval mnoho milionů do obnovy vozového parku, takže dnes nám zde jezdí ekologické autobusy. Frýdek-Místek byl průkopníkem tohoto projektu a dnes se autobusová doprava zdarma zavedla i v jiných městech Evropy, ale i Spojených státech.

3. Jak by mělo město nově využít Hlavní ulici, která přestane být průtahem města?

Město si nechalo zpracovat studii od Českého vysokého učení technického, které připravilo několik variant, jak by průtah mohl vypadat. Není moc pravděpodobné, že by se Hlavní třída změnila pouze na jeden pruh v každém směru. S čím se však počítá a počítat musí, je cyklostezka, která by umožnila bezpečně se dostat z Frýdku, až k dnešnímu podchodu pod ulicí Beskydská. Dále by mohl vzniknout kruhový objezd při výjezdu z ulice 8. pěšího pluku, nepočítá se ani s podchody, které jsou již dnes v katastrofálním stavu. Vlídnou tvář by mohlo dostat i okolí průtahu, tady se samozřejmě počítá s rekonstrukcí Moravia Banky. Věřme, že soukromí investoři zrekonstruují chátrající budovy Českého domu a bývalé kavárny Avion. U kostela svatého Jana a Pavla by mohlo dojít k obnově křížové cesty, kterou průtah z poloviny zničil. Počítejme však s tím, že i když se intenzita dopravy sníží zhruba o polovinu, tak stejně za den projede přes reku Ostravici přes 30 tisíc aut. Naštěstí se zcela zbavíme kamionové dopravy.

4. Má město investovat do přístavby Národního domu od architektky Evy Jiřičné a zchátralého kina Petra Bezruče na sídlišti?

V našem volebním programu se tomu tématu samozřejmě věnujeme. Co vnímáme jako prioritu, je urychlená rekonstrukce Národního domu, ten je v žalostném stavu, a rekonstrukci vyžaduje. V roce 2017 jsme jako zastupitelé odsouhlasili koupi budovy bývalé Moravia banky. Bohužel od té doby budova dále chátrá a je tedy stejně jako Národní dům budovu začít opravovat. Co se týká přístavby od architektky Evy Jiřičné, tak mně osobně se tento projekt velmi líbí. Frýdek-Místek je město takové velikosti, že si rozhodně zaslouží mít multifunkční centrum takového formátu. Nicméně, víme že ekonomická situace, která nás čeká v následujících letech nebude růžová. Když si dáme na jednu misku vah výstavbu nových bytů pro mladé lidi, seniory, centra pro lidi s Alzheimerovou nemocí a na druhou kulturní stánek. Tak priorita je samozřejmě postavit nové byty a sociální zařízení, kde budou moci žít senioři trpící právě Alzheimerovou nemocí. Projektu se tedy nezříkáme, ale nemůžeme ho realizovat v této složité době.

Svoboda a přímá demokracie (SPD)

Odpovídá lídr Tomáš Krpel.

1. Jak by mělo město přispět ke stabilnímu fungování krajské Nemocnice ve Frýdku-Místku, zvlášť dětského oddělení?

Město by mohlo vyčlenit finanční prostředky na náborové příspěvky či nabízet byty odborným lékařům a sestrám, kteří by pracovali na dětském oddělení. Dále je potřeba neustávat v tlaku na senát, kraj a další instituce, které o zrušení pediatrického oddělení rozhodují. Iniciovat také od nich podněty a řešení, této neutěšené situace.

2. Budete podporovat MHD zdarma i po dokončení obchvatu?

Vzhledem k nárůstu dopravy osobních aut je zapotřebí i nadále podporovat bezplatné MHD ve FM, jelikož  se město potýká s nedostatkem parkovacích míst a je rozumné podporovat formy hromadné dopravy.

3. Jak by mělo město nově využít Hlavní ulici, která přestane být průtahem města?

Mrzí mne, že městem v 80 letech tento průtah vznikl. Nyní musíme řešit aktuální stav. Za posledních 10 let se doprava neúměrně zvýšila, vzhledem k tomu jsem proti úvahám ubrat jeden  jízdní  pruh v každém směru jízdy v úseku Hlavní ulice.  Je potřeba počítat s tím, že intenzita dopravy nebude klesat spíše naopak. Neměli bychom v této oblasti připravovat ještě větší a větší problémy.

4. Má město investovat do přístavby Národního domu od architektky Evy Jiřičné a zchátralého kina Petra Bezruče na sídlišti?

Dostavba Národního domu podle architektky Jiřičné je jistě přitažlivá, ale nemusí být prioritou. Je žádoucí  koupit a opravit chátrající objekt bývalého Českého domu na Hlavním ulici a případně nizkonákladově  i opravit kino P.Bezruče a okolí. Objekty využít efektivně a spravovat ekonomicky.

Spustit audio