Kopřivnické muzeum vystavuje unikátní vůz Windhoff z roku 1902
Vypadá jako červený kočár, přesto ho pohání motor. 117 let starý automobil získalo do své sbírky muzeum veteránů v Kopřivnici. Je to jediné auto svého typu na světě.
Muzeum historických vozidel Oldtimer v Kopřivnici nově vystavuje jediný dochovaný exemplář automobilu Windhoff z roku 1902. Vůz prošel celkovou renovací, dostal i cenu za nejlepší renovaci za loňský rok, řekl majitel AutoMotoMuzea Oldtimer Jaroslav Šerý.
"Je výjimečný, protože byly vyrobeny jenom dva kusy, a z těch dvou zbyl jenom tento jediný, který teď vystavujeme. K nám se to dostalo úplně jednoduše, bylo to zapomenuté v jedné garáži," řekl Šerý.
Kromě muzea Tatry najdete v Kopřivnici ještě jednu automobilovou expozici. Oldtimer provozuje místní nadšenec
Automobilový nadšenec Jaroslav Šerý provozuje už druhým rokem v Kopřivnici muzeum starých aut a motocyklů. V expozici najdete staré stroje i mladší unikátní vozidla.
Vůz v roce 1902 vyrobila berlínská firma Hans Windhoff ve spolupráci s firmou Arthur Haendler, která dodala motor, a karosárnou Schebera, účelem byla reklama chladičů Windhoff. Už v roce 1903 se automobil dostal do Vídně do majetku olomouckého arcibiskupa Theodora Khona a pak zůstal v českých zemích, měnil majitele a jezdil v Olomouci, Kroměříži nebo Lošticích.
"Mezi válkami se vůz nacházel v majetku pana Pospíšila, zámečníka z Olomouce, který auto používal ještě krátce po válce. Zmínka o automobilu Windhoff se objevila v časopisu Mladý svět v roce 1968, kde byl uveden na seznamu tehdy nejcennějších historických vozidel u nás," řekl Šerý.
Jde o automobil s jednoválcovým benzinovým motorem o objemu 908 centimetrů krychlových. Váží 400 kilogramů a může jet rychlostí až 50 kilometrů v hodině. Motor je vpředu a má třírychlostní převod spolu s diferenciálem na zadní nápravě. Jako všechny automobily z té doby má řízení vpravo. Poslední desítky let byl vůz schovaný a majitel muzea na něj dostal tip od kamaráda.
Podle Šerého renovaci auta Windhoff udělal Milan Pulec. Renovace se dělala postupně tři roky. "Čalounění se muselo dělat znova, různé dřevěné věci, které byly shnilé, se musely dělat znova, ale celý podvozek včetně motoru, výkovků, to všechno je původní a motor krásně běží, takže ten stav je velmi pěkný," řekl Šerý.
Muzeum vystavuje i další unikátní exponáty. K vidění jsou v něm desítky historických automobilů i motocyklů z celého světa a část expozice se obměňuje. Otevřeno je denně od 09:30 do 17:00.
Související
-
Škoda Tudor. Dvoudveřovou verzi slavného Popularu jsme objevili v Těrlicku
Když se řekne Škoda Tudor, spousta lidí si představí historické vozidlo. Označení Tudor znamená, že auto má jen dvoje dveře. Mluvili jsme s majitelem vozu z roku 1947.
-
Staré vozy věhlasných značek křísí Jiří Janošek z Českého Těšína
Beskydami dnes projedou desítky veteránů. V podhůří vypukne už tradiční rallye, při které závodníci za volanty často muzejních aut, zdolají horské trasy v Česku i n...
-
Technici v Tatře renovují jeden z prvních závodních vozů pro...
Technici v kopřivnické Tatře rozebrali a zase zčásti složili soutěžní náklaďák z rallye Paříž-Dakar 1986. Automobilka ho získala vloni od francouzského majitele. Me...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.