Krnovská železnice slavila 150 let. Stejné výročí si připomněly i tamní strojírny

2. říjen 2022 06:20

Krnovská železnice slaví 150 let od svého vzniku. Ta ve svých počátcích přispěla k průmyslovému rozvoji města. Nově je vedle nádraží vystavená opravená parní lokomotiva z padesátých let. Své jubileum mají ale i Krnovské opravny a strojírny.

Stojím na krnovském nádraží, které slaví 150 let. A na dříve prázdném podstavci se teď leskne opravená parní lokomotiva. Tělo parního stroje je celé černé, kola má červená a sem tam se objeví detail bílé barvy. Vypadá teď, jako když ji tady dráhy v roce 1972 vystavili poprvé. Skoro 50 let tu ale postupně podléhala vandalismu.

„To bylo zdevastované bezdomovci, železo bylo rozkradené, nikdo se o to nestaral, prostě stálo to na takovém betonovém pomníku, na takovém podstavci,“ vzpomíná mluvčí města Dita Círová na to, jak lokomotiva vypadala, než ji v roce 2014 České dráhy odvezly do Depa historických vozidel Českých drah.

Město se lokomotivu rozhodlo opravit a vrátit zpět. Prací se ujala krnovská lakovna ZEGA v čele s Karlem Zelníkem. „Začali jsme tím, že jsme ji celou rozebrali. Co se dalo sundat, se sundalo. Tak, aby se to vlastně dalo do původního stavu a aby to fungovalo jednak mechanicky, tak na druhé straně aby to bylo ošetřené barvami, aby to vydrželo zase nějaký čas,“ popsal práce Karel Zelník.

Železniční trať Olomouc–Krnov–Opava byla v minulosti pro vývoj Krnova důležitá. „Pro Krnov to byl jeden z mezníků. Budování trati uspíšilo přerod z ospalého pohraničního městečka na průmyslové centrum. Železnice uspíšila odbyt textilního zboží a Krnov se navíc stával důležitým uzlem a fungovaly zde opravny, které zde vlastně jako Krnovské opravny a strojírny fungují dodnes,“ říká muzejní historik Alexandr Michl-Bernard.

Spolu s železnicí vznikly i Krnovské opravny a strojírny. Zajišťovaly provozuschopnost všech vozů a lokomotiv jezdících na této trati. Takzvané KOSky fungují dodnes.

autor: Josefína Sýkorová
Spustit audio

Související