Krnovská železnice slavila 150 let. Stejné výročí si připomněly i tamní strojírny
Krnovská železnice slaví 150 let od svého vzniku. Ta ve svých počátcích přispěla k průmyslovému rozvoji města. Nově je vedle nádraží vystavená opravená parní lokomotiva z padesátých let. Své jubileum mají ale i Krnovské opravny a strojírny.
Stojím na krnovském nádraží, které slaví 150 let. A na dříve prázdném podstavci se teď leskne opravená parní lokomotiva. Tělo parního stroje je celé černé, kola má červená a sem tam se objeví detail bílé barvy. Vypadá teď, jako když ji tady dráhy v roce 1972 vystavili poprvé. Skoro 50 let tu ale postupně podléhala vandalismu.
„To bylo zdevastované bezdomovci, železo bylo rozkradené, nikdo se o to nestaral, prostě stálo to na takovém betonovém pomníku, na takovém podstavci,“ vzpomíná mluvčí města Dita Círová na to, jak lokomotiva vypadala, než ji v roce 2014 České dráhy odvezly do Depa historických vozidel Českých drah.
Město se lokomotivu rozhodlo opravit a vrátit zpět. Prací se ujala krnovská lakovna ZEGA v čele s Karlem Zelníkem. „Začali jsme tím, že jsme ji celou rozebrali. Co se dalo sundat, se sundalo. Tak, aby se to vlastně dalo do původního stavu a aby to fungovalo jednak mechanicky, tak na druhé straně aby to bylo ošetřené barvami, aby to vydrželo zase nějaký čas,“ popsal práce Karel Zelník.
Železniční trať Olomouc–Krnov–Opava byla v minulosti pro vývoj Krnova důležitá. „Pro Krnov to byl jeden z mezníků. Budování trati uspíšilo přerod z ospalého pohraničního městečka na průmyslové centrum. Železnice uspíšila odbyt textilního zboží a Krnov se navíc stával důležitým uzlem a fungovaly zde opravny, které zde vlastně jako Krnovské opravny a strojírny fungují dodnes,“ říká muzejní historik Alexandr Michl-Bernard.
Spolu s železnicí vznikly i Krnovské opravny a strojírny. Zajišťovaly provozuschopnost všech vozů a lokomotiv jezdících na této trati. Takzvané KOSky fungují dodnes.
Související
-
Pozoruhodné muzeum v Osoblaze. Expozice Narozen v Československu připomíná dobu 1918–1989
Je to muzeum, ve kterém si budete připadat jako doma. Ať už jste se narodili v době První republiky, za války či v dobách tuhého socialismu.
-
V zahradě krnovské synagogy stojí vagón. Symbol, který poslouží i kultuře
Památku obyvatel, kteří v minulém století museli opustit Krnov – ať už během světových válek nebo po nich, bude připomínat prázdný železniční vagón.
-
Na Osoblažsku se blíží ke konci obnova nádraží na úzkokolejce
Je dlouhá 20 km, je nejstarší v českém Slezsku a má na trati nejprudší oblouk v celé síti veřejných železnic. Osoblažská úzkokolejka patří k největším turistickým atrakcím.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Ani na víkend do Minsku nemůžu.‘ Rusko nechce úředníky či státní zaměstnance pouštět za hranice
-
Jak ochránit podmořské kabely? Vždy se něco pokazí. Ujistěte se, že víte, komu volat, radí americký voják
-
Na genetice tolik nezáleží, říkají dívky z babyboxu. Anežka a Dominika spolu chtějí zůstat v kontaktu
-
Majitel neznámý. Pozemky za pět miliard propadly státu, jsou velké jako třetina Prahy