Která dramata získají cenu Prix Bohemia Radio? Rozhodne pětice odborníků

26. srpen 2021

Zvukař, režiséři a dramaturgové i vítězky prestižních cen za rozhlasové projekty. O tom, která z přihlášených dramat si odnesou ocenění Prix Bohemia Radio, rozhodne pětičlenná odborná porota složená z tuzemských a zahraničních odborníků.

O osudu přihlášených dramat tak rozhodne například zvukový inženýr Jan Čeněk. Až do roku 1999 pracoval v Československém, později Českém rozhlase jako technik, od roku 1990 pak jako mistr zvuku především v hudebním studiu pro komorní a symfonickou hudbu. Podílel se na nahrávkách a přenosech koncertů Symfonického orchestru Českého rozhlasu i dalších orchestrů a souborů a také na tvorbě rozličných rozhlasových pořadů. Současně absolvoval obor Zvuková tvorba na FAMU. Od roku 1991 vytvořil zvukovou stopu pro řadu hraných, dokumentárních a animovaných filmů pro kino i televizi. V roce 1996 stál u zrodu společnosti Bystrouška, studio zvuků, která se zaměřuje na zvukový servis pro domácí i zahraniční filmové a televizní produkce. Pod její značkou působí dodnes. Mezi lety 2008-2020 byl kmenovým členem pedagogického sboru Katedry zvukové tvorby FAMU, kde se věnoval výuce oborových předmětů a vedení praktických cvičení.

Odborná porota vybírá nejlepší příspěvky na festivalu Prix Bohemia Radio

V odborné porotě zasedne také režisér a překladatel Šimon Dominik. Po vystudování žurnalistiky a mediálních studií na Univerzitě Karlově a režie činoherního divadla na DAMU v ročníku Jaroslavy Šiktancové a Jana Vedrala strávil čtyři roky v angažmá jako režisér a dramaturg v Západočeském divadle v Chebu. V letech 2015 – 2020 byl pak uměleckým šéfem činohry Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Má za sebou více než čtyřicet inscenací, hostoval v řadě českých i moravských divadel, mimo jiné v Jihlavě, Uherském Hradišti, Hradci Králové, Českých Budějovicích nebo v Národním divadle v Brně; v Praze pak v Divadle v Celetné (spolek Kašpar) a v posledních letech pravidelně v Divadle Na Vinohradech. Je spoluzakladatelem a uměleckým vedoucím nezávislého pražského Divadla NaHraně.

O vítězích 37. ročníku festivalu Prix Bohemia Radio rozhodne dvacet členů poroty. V dokumentární, dramatické, reportážní i multimediální kategorii zasedne v porotě pět profesionálních osobností z tuzemského a zahraničního rozhlasového prostředí, které rozhodnou, jaká díla se dostanou do hlavní soutěže.

Třetí místo v porotě bude patřit polské autorce rozhlasových her a vedoucí literární sekce Polského rozhlasu Martě Rebzda, která od roku 1997 spolupracovala s TVP na Magazyn Ekspresu Reporterów, investigativním žurnalistickém programu, který se později přeměnil na společenský a investigativní žurnalistický program TVN Wizjer. Od roku 2001 pracovala jako producentka živé televizní show Big Brother Ring a seriálu Big Brother and Friends (Velký bratr a přátelé). Je vítězkou několika cen v oblasti rozhlasových programů.

Její rozhlasová hra s názvem The Girl and Hide and seek, here we go (Holčička a hra na schovávanou, jdeme na to) byla nominována na cenu Prix Europa 2018 a 2019. Je vítězkou ceny za nejlepší původní scénář v oblasti rozhlasových her na 19. ročníku Festivalu Polského rozhlasu a Polské televize za text s názvem Žába (The Frog), který režíroval Waldemar Modestowicz.

Čtěte také

Celkově čtvrtým a druhým zahraničním porotcem bude programová ředitelka dramatické tvorby Rádia Chorvatsko Stephanie Jamnicky. Rodilá Američanka režírovala více než dvě stovky rozhlasových her, pak také tzv. krátké formy a poezii psanou pro děti a adaptovanou pro rádio. Je vítězkou velkých cen Grand Prix Marulić a Grand Prix Nova (se spoluautorem Zoranem Sajko). Od let 2015–2016 byla uměleckou ředitelkou Mezinárodního festivalu rozhlasových her a dokumentární rozhlasové tvorby Prix Marulić.

Čtveřici porotců doplní rozhlasový a divadelní dramaturg, režisér a autor Ján Šimko. Dramaturg rozhlasových her ve slovenské RTVS a pedagog na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě je od roku 2004 též členem dramaturgické rady Mezinárodního festivalu Divadelná Nitra. V posledním období pro rozhlas režijně nastudoval rozhlasovou adaptaci hry P. O. Hviezdoslava Otčim, dramatizaci románu Petra Macsovszkého Tantalópolis, dramaturgicky připravil tituly jako Dobrú noc a sladké sny Lenky Čepkové, koprodukční projekt Rádia Ivo a Rádia život 100 let naživo nebo původní hru Davida Zábranského A ten táta Masaryk.

autor: nwe
Spustit audio