Lanovka na Pustevny vozí lidi už 80 let. Je nejstarší sedačkou v Evropě

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Traťová podpěra (1940)

Před 80 lety zahájila provoz první sedačková lanovka v Evropě. Rozjela se v Beskydech v roce 1940, které tehdy byly nejvyššími horami protektorátu. A lidi vozila z Ráztoky na Pustevny.  V té době šlo o světový unikát – podobná lanovka se totiž používala pouze ke stahování dřeva.

„Strávil jsem tam velký kus života a když to vezmu zpětně, vždy jsem tam byl velmi spokojený,“ říká mi Jan Mikeska. Jako vedoucí lanovky pracoval na Pustevnách 42 let.

Tamní sedačková lanovka je nejstarší v Evropě. A mohla být ještě starší. „První záchvěv byl v roce 1934, kdy Pohorská jednota chtěla postavit lanovku, ale Arcibiskupské lesy byly proti, že by rušila zvěř a že by lidé v neděli nechodili tolik do kostela,“ vysvětluje nad historickými fotografiemi čestný předseda Pohorské jednoty Jan Šrubař.

Do vybudování lanovky ale zasáhly dobové události. Po záboru Sudet a vzniku Protektorátu se staly Beskydy nejvyššími zemskými horami. Stavbu lanovky navíc podpořila i následná německá nařízení. „Od Němců přišel program – osmihodinová pracovní doba, rekreace a na to musela moravská vláda vyčlenit nějaké peníze,“ dodává Šrubař.

Inspirováno kanadskými dřevorubci

I přesto by stavba kabinové lanovky vyšla na několik milionů korun. Proto firma Wiesner z Chrudimi přišla s levnější variantou. Prý inspirovanou kanadskými dřevorubci.

Cestující

„Byla to lanovka na stahování dřeva a oni tam přidali, aby i ty dělníky vytáhli, několik sedaček. A firma Wiesner to dopracovala do toho uživatelského stavu,“ připomíná Jan Šrubař.

Se stavbou se v Beskydech začalo 8. ledna 1940. Za necelé dva měsíce už bylo hotovo. A to i přes třicetistupňové mrazy a několikametrové závěje.

Chystají se kabinky

V dnešních podmínkách by ale původní lanovka už neobstála. Dodnes prošla dvěma velkými opravami. Po poslední z roku 1987 se její délka téměř zdvojnásobila. „Nová lanovka už je dvousedačková, která má všechna bezpečnostní zařízení,“ vysvětluje Mikeska.

I přesto už je také více než 30 let stará. Proto mají Pustevny už teď přichystaný projekt nové, kabinové lanové dráhy, která by tu současnou měla v budoucnu nahradit.

Spustit audio
autor: Tomáš Pika

Související