Lidé bojují za zachování nádražní haly v Havířově

Hlavní nádraží v Plzni

Petici na záchranu havířovské nádražní haly už podepsalo více než 1600 lidí. Budovu, která patří Českým drahám, čeká demolice. Majitel tvrdí, že provoz zchátralé budovy stojí mnoho peněz. Proti zbourání haly se postavili místní architekti, kteří upozorňují, že hala má svou historickou a estetickou hodnotu.

Paní Marie pracuje na nádraží a zrovna zametá sníh z chodníků, že demoliční čety srovnají halu se zemí jí nevadí. „Bylo by dobré, kdyby už bylo nové nádraží. Je to všechno v železe a je to zkorodované. Myjeme i skla a je to o ničem, protože to sklo je dvojité a ten vnitřek zůstává špinavý,“ říká paní Marie.

Havířovský architekt Adam Guzdek ale nechce, aby se zbourala hala postavená v 60. letech v takzvaném bruselském stylu. „Mi na tom záměru vadí hlavně to, že se bourá objekt, který v podstatě může dále sloužit několik desítek let. Budova, která se tam postaví, bude za 40 let stejně nefunkční jako ta stávající,“ míní architekt.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová ale namítá, že provoz současné haly je příliš nákladný. „Nesplňuje tepelně izolační požadavky na stavební konstrukci a ten provoz je v tuto chvíli pro nás jako vlastníka neúnosně ztrátový,“ vysvětluje mluvčí.

Paní Stanislava jezdí z nádraží každý den vlakem do Ostravy, kde pracuje, a je zásadně proti demolici. „Já bych to zrekonstruovala. Ta skla bych dala dopořádku, vždyť ta mozaika je nádherná. Bydlím tady vlastně od roku 1964 a tu halu znám od doby, kdy se vybudovala. Já bych ji nechala,“ říká.

České dráhy chtějí společně s městem na místě postavit moderní terminál za 180 miliónů korun.