Manažer restaurace se stará o to, abyste byli spokojeni a nejen to

Houska se salámem ve dvě ráno. Tak prý často vypadá jediné jídlo, které do sebe stihne nasoukat během 24 hodin manažer restaurace. Nad čím takový manažer bdí?

V Encyklopedii profesí jsme se dočetli toto: má na starost dohled nad dodržováním standardu kvality poskytovaných služeb v restauraci. Stará se o dohled nad chodem směny, komunikuje přímo se zákazníky, vede tým zaměstnanců, udržuje kontakt s dodavateli a provádí základní administrativu a plánování. Minimální požadované vzdělání – střední s maturitní zkouškou.

Týmový hráč

Jinde se píše, že manažer restaurace by měl být člověkem s komunikačními a řídícími schopnostmi. Spolehlivý, týmový hráč, flexibilní a schopný zvládat zátěžové situace. Jak to vypadá v praxi? Navštívili jsme pražskou restauraci Grand Cru a zeptali se jejího manažera Lukáše Vazače.

Lukáš Vazač

„Starám se o suroviny, o personál i o zákazníky. Přesněji – společně s šéfkuchařem Honzou Punčochářem sestavujeme menu, na základě toho objednáme suroviny, pak kontrolujeme, že v pořádku dorazily,“ vysvětluje Lukáš Vazač. Když si to zákazník bude přát, zajedu na trh do Piemontu pro lanýže.

Lukáš Vazač - manažer restaurace Grand Cru

Načasovaní menu

Jako manažer podniku navíc sleduje cenovou politiku, aby hodnota pokrmů odpovídala jejich kvalitě. Pod drobnohledem má i průzkum trhu - s ohledem na roční období a chutě nás labužníků se tým restaurace rozhoduje, kdy vyjít s novým menu a se kterým. Taky propagaci restaurace má Lukáš na starost. A základy psychologie musí ovládat, aby byly spokojení zákazníci i personál.

Cesta na vrchol

Lukáš Vazač vystudoval hotelovou školu v Rakousku a pak i v České republice. V praxi prošel všemi pozicemi, od těch nejzákladnějších, kdy jeho úkolem bylo například čistit boxy, až po pozici současnou. A myslí, že by to tak mělo být.

Zákaznická přání

„O každého hosta se staráme tak, aby byl spokojen. Tady neexistuje označení VIP, protože pro nás je VIP každý. Neradi říkáme hostům ne. A tak se stane, že na přání zákazníka narychlo cestujeme do Alby na slavný trh, pro lanýže z Piemontu. Podobné je to s rybami, které nejsou běžně k mání. Prostě udělám všechno pro to, abych je sehnal a mohl zavolat zákazníkovi – tehdy a tehdy můžete přijít, ryba bude připravená,“ popisuje Lukáš.

Bohatě zásobená vinotéka

Manažer nebo provozní?

Jaký je vlastně rozdíl mezi provozním a manažerem v restauraci? „Řekl bych, že jsem provozní i manažer. Řídím provoz restaurace, jehož jsem součástí. A zároveň se věnuji manažerské práci – a to je především kancelářská práce, u počítače, u kalkulačky, u telefonu,“ shrnuje manažer restaurace Grand Cru.

Z toho, co jsme se dozvěděli od Lukáše Vazače je jasné, že času je málo. I na to, čeho je všude kolem dostatek. Tedy na jídlo.