Maximum meteorického roje Perseidy přijde z neděle na pondělí

10. srpen 2018 11:33

Srpnový meteorický roj Perseidy bude letos nejčetnější v noci z neděle na pondělí 13. srpna. Mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní bude k vidění v průměru 70 meteorů za hodinu.

Podle astronomů se dají čekat ideální pozorovací podmínky, Měsíc bude den předtím v novu a obloha nabídne pohled i na čtyři nejjasnější planety Sluneční soustavy.

První meteory Perseid bývají zpravidla pozorovatelné od 17. července, vrchol nastává před polovinou srpna. Letos to bude v noci z 12. na 13. srpna, a protože Měsíc vstoupí 11. srpna do fáze novu, nebude tak pozorování meteorů rušit svým svitem.

Zájemci mohou Perseidy pozorovat již po setmění. „Pozorování meteorů ale doporučujeme zejména v druhé polovině noci, kdy souhvězdí Persea s radiantem roje vystoupá nejvýš nad obzor. Díky tomu mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní zazáří každou hodinu přibližně 70 meteorů,“ uvedly ve společné zprávě Astronomický ústav Akademie věd ČR a Česká astronomická společnost (ČAS).

Pro nejlepší viditelnost doporučují astronomové místo vzdálené desítky kilometrů daleko od měst, s výhledem do všech stran. Dalekohled není potřeba, meteory se objevují náhodně po celé obloze a jsou dost výrazné na to, aby bylo možné je spatřit okem.

Perseidy svůj název získaly od souhvězdí Perseus, od něhož zdánlivě vylétají. Meteoroidy tohoto roje vstupují do atmosféry rychlostí 59 km/s, začínají zářit v 120 kilometrech nad zemí a po několika desítkách kilometrů pohasínají. Při průletu atmosférou se částečky menší než zrnka písku vypaří.

První zmínky o meteorickém roji pocházejí z 3. století, kdy si jich lidé všimli krátce po umučení svatého Vavřince. Proto se jim někdy také přezdívá Slzy svatého Vavřince. Tvoří je prach z komety 109P Swift-Tuttle, která se naposledy poblíž Slunce objevila v roce 1992.

zdroj: ČTK