Modernizace trati z Ostravy do Beskyd má zpoždění, kritizuje to kraj

19. říjen 2018 08:50

Kdo cestuje vlakem mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem, tak asi ví, že to jako moderní železnice vůbec nevypadá. Vlaky jezdí pomalu a kvůli jednokolejce se často zpožďují. Trasu až do Beskyd plánují železničáři zmodernizovat. Jenže mají skluz. A to kritizuje hejtmanství, kterému to komplikuje přípravu tendru na nové dopravce.

Na nádraží ve Frýdku-Místku se zrovna střídají motorové vlaky z obou hlavních směrů. Přestože není špička, je tady docela dost lidí.

„Dnes na této trati vlaky přepravují přibližně sedm tisíc cestujících denně. Ale ten potenciál je obrovský a lze předpokládat, že po nasazení nových vozidel, zrychlení trati a právě zdvojkolejnění lze tento počet až ztrojnásobit,“ myslí si prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Po staré jednokolejce jezdí vlaky maximálně osmdesátkou a zatímco cesta z Frýdku-Místku do centra Ostravy jim trvá i přes půl hodiny, autem je to jen 20 minut.

Jízdní řád přestaly dodržovat taky plány na zdvojkolejnění a elektrizaci. Práce měly původně začít za dva roky. Tedy přesně době, kdy se má rozjet příprava soutěže na nové dopravce v celém Moravskoslezském kraji. Kvůli tomu roste nervozita na hejtmanství.

Kulaté železniční výročí. Trať vedoucí přes Beskydy má 130 let

Frýdecké nádraží kolem roku 1890

Jedny z nejhezčích výhledů z jedoucího vlaku v našem regionu můžete zažít na takzvané beskydské dráze. Z vagónů jsou tam dobře vidět vrcholy majestátních hor. Právě trať přes Frýdlant nad Ostravicí nebo Frenštát slaví 130 let. Původně se jmenovala Dráha moravskoslezských měst a končila až na území dnešního Polska.

„Teď dejte zadání na něco, co bude za 20 let, když vám někdo říká, že během té doby někdy tam natáhne dráhy. Takže teď máme soutěžit dieselovou mašinu, elektrickou mašinu, máme soutěžit staré vlaky, nové vlaky. To rozhodování je pro nás velmi složité,“ říká náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zdůvodňuje odklad nutností aktualizace Studie proveditelnosti. V ní mimo jiné řeší, jestli elektrické vedení nad kolejemi skončí ve Frenštátě pod Radhoštěm nebo až ve Valašském Meziříčí, kde naváže na další elektrickou železnici.

První úsek z Ostravy do Frýdku-Místku slibují železničáři zmodernizovat nejdříve. „Předpokládáme, že samotnou realizaci může SŽDC zahájit nejdříve v druhé polovině roku 2021, s předpokladem dokončení do konce roku 2023,“ říká mluvčí správce kolejí Kateřina Šubová.

To by už po trati měly jezdit moderní patrové soupravy. Do doby elektrizace je bude pohánět motorová lokomotiva.

autor: Michal Polášek
Spustit audio

Související