Moravskoslezský kraj hledá nové autobusové dopravce. Cestování mají zajistit na 10 let

13. únor 2025 08:40

Autobusovým dopravcům v Moravskoslezském kraji postupně končí smlouvy na zajištění veřejné dopravy. Hejtmanství proto po deseti letech vypisuje nové tendry. Na detaily jsme se ptali náměstka hejtmana pro dopravu Radka Podstawky (ANO).

Prvního nového dopravce už jste vybrali, a to konkrétně pro Třinecko a Jablunkovsko. Jak tu změnu pocítí cestující?

Na konci roku 2024 jsme podepsali s dopravcem na deset let nový kontrakt, podle kterého odjezdí 1,6 milionu kilometrů na 17 linkách. Takže tam se toho moc nemění. Cestující se ale od prosince 2025 můžou těšit na nová vozidla, která budou mít místo až pro dva kočárky nebo invalidní vozík. Budeme tam mít nasazené i dva minibusy pro oblasti, kde je nižší poptávka po dopravě.

Čtěte také

Vozidla budou mít oproti stávajícímu vozovému parku větší vnější informační panely, to znamená, že cestující ze zastávek lépe uvidí, kam ten autobus jede. Uvnitř budou dva LCD monitory. Dále tam budeme mít bezpečnostní kamery, protože dnes už bezpečnost musí být. A také samozřejmě tam budou USB zásuvky, WiFi připojení. Budou to moderní autobusy.

Takže na Třinecku a Jablunkovsku se mají na co těšit. Momentálně je otevřený další tendr, tentokrát pro oblast Českotěšínska. Jaké podmínky musí budoucí dopravce splnit?

My se v podstatě snažíme zakázky unifikovat, liší se pouze v detailech. Respektujeme každou danou oblast, protože samozřejmě ty obce jsou různé, ale je to unifikované. Zejména se to odráží v požadavku na velikost a počet vozidel. Jinak můžu říct, že to, co pocítí cestující od prosince 2025 na Jablunkovsku a Třinecku, tak se rozšíří i na Českotěšínsko a budeme v tomto trendu pokračovat. Jen bych dodal, že na Českotěšínsku ujedeme za těch deset let asi 2,5 milionu kilometrů.

Stávající smlouvy tedy platily 10 let, budete pokračovat ve stejném režimu?

Ano, osvědčilo se nám soutěžit dopravce na 10 let a máme to v režimu brutto, takže tržby jsou rizikem Moravskoslezského kraje, takže to riziko bereme na sebe, zároveň však držíme jednotný systém odbavení, což považuji za velkou přidanou hodnotu pro cestování napříč krajem a cestující si určitě budou jízdu v našich autobusech užívat.

Spustit audio