Moravskoslezští silničáři jsou na zimu připraveni
Silničáři v Moravskoslezském kraji hlásí, že jsou na zimu připraveni, mají dostatek posypových materiálů i techniky. Na horské úseky už vyjeli koncem října. Rozsah udržovaných silnic bude vesměs stejný jako v minulé sezoně.
„Budeme věnovat zvýšenou pozornost horským úsekům, kde současně nelze provádět klasický posyp, protože se nacházejí v oblasti zdroje pitné vody,“ uvedla pro ČTK mluvčí společnosti Eurovia CS Iveta Štočková. Sdružení firem Eurovia, AVE CZ a SOÚS se v kraji stará o více než 800 kilometrů silnic první třídy a vybrané úseky dálnic. Rozsah udržovaných kilometrů je stejný jako v předešlých sezonách.
„Uplynulé sezony jsme si ve spolupráci s investorem i krajem vyhodnotili a na základě těchto vyhodnocení nastavili plán údržby. Na zimní sezonu 2019/2020 je tak sdružení firem plně připraveno. Máme dostatek proškolených lidí, techniky i posypového materiálu,“ uvedla Štočková.
Desetitisíce tun soli a drti
Správa silnic Moravskoslezského kraje má na starosti přibližně 2750 kilometrů silnic druhé a třetí třídy. „Správa má pro nastalé zimní období k dispozici 105 sypačů (53 na posyp solí, 52 inertních), 17 sněhových fréz a 39 nakladačů,“ řekl technicko-provozní náměstek Milan Novák.
Správa má ve skladech zhruba 30.000 tun posypové soli, 42.000 tun drti a asi 500 metrů krychlových solanky na zkrápění posypové soli. První výjezdy už silničáři měli koncem října do nejvyšších partií kraje v okolí Pradědu v Jeseníkách. Od 1. listopadu jsou v pohotovosti dispečeři zimní údržby i řidiči posypových vozů.
„Oproti minulé zimní sezoně přibylo do sítě silnic II. a III. tříd cca deset kilometrů nových úseků silnic (zejména některé souběžné trasy kolem rekonstruované D48 a nová ulice Mostní v Ostravě),“ uvedl Novák.
Vliv kůrovce
V Jeseníkách podnik vytýčil trasy zimní techniky s ohledem na postup kůrovcové těžby. „Byla obnovena deponie posypových materiálů pro zvýšení operativnosti při zimní údržbě v oblasti Vrbenska. Tak jako v loňském roce bude na stránkách Správy silnic zprovozněn informativní portál zimní údržby k informování veřejnosti o pohybu zimní techniky na silnicích,“ uvedl Novák.
Vedoucí provozu doprava Ostravských komunikací Pavel Król řekl, že podnik už má připravených deset sypačů a techniku postupně doplňuje. „Soli máme plnou kapacitu, 6000 tun, takže jsme připravení. Při větších spadech sněhu posilujeme našimi prostředky a máme nasmlouvané i traktoristy a nákladní auta, která mají závěsné pluhy a pomáhají nám pluhovat,“ řekl.
Mluvčí frýdecko-místecké radnice Jana Matějíková uvedla, že městské Technické služby se posypovou solí předzásobily už v létě a inertními materiály se zásobují operativně. Letos podnik koupil dvě nové radlice pro zapojení k traktorům.
„Na jaře byl pořízen pro provoz Zeleň nový traktor, který bude v zimním období využíván k plužení. V podzimních měsících byl do společnosti dodán nový universální nosič nářadí, který má mimo jiné radlici a sypací nástavbu právě pro účely zimní údržby,“ dodala Matějíková.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
PRŮZKUM: Velikonoce jsou pro Čechy hlavně symbolem jara. Tradice se nejvíce dodržují v Praze
-
Princ temnoty, Putinův muž pro Ukrajinu. Kdo je politik a oligarcha, na kterého Česko uvalilo sankce?
-
Pastoral Brothers: Význam Velikonoc je o naději v beznaději. I když přijde to nejhorší, život pokračuje
-
‚Vidíme jenom špičku, problém je mnohem větší.‘ Systém upozorní na lékárny podezřelé z vývozu léků