Může škola nařídit žákům účast na reklamě?

21. červen 2001
Co nás pálí , Co nás pálí

Reklamní aktivity patří v současné době k běžným a každodenním zkušenostem. Výjimkou nejsou ani školy, které čelí přívalu nejrůznějších obchodních zástupců. Ne všichni rodiče žáků s tím ale souhlasí. Příkladem může být ZŠ Masarykova v Vratimově v okrese Frýdek-Místek.

Během vyučování navštívil jednu ze tříd obchodní zástupce stavební spořitelny. Rozdal dětem letáky prostřednictvím třídní učitelky děti vyzval ke společnému fotografování. Podmínkou ale bylo, aby se děti doma oblékly přesně tak, jako maskot spořitelny. Že se fotografování s těmi, kteří přišli v modrých džínech a bílém triku uskutečnilo, potvrdila zástupkyně ředitelky školy.

Zástupkyně ředitelky školy: Vím, že domlouvali nějaké společné focení a od paní učitelky ze třídy vím, že se šli společně fotit.

Jeden z rodičů ale neskrýval nespokojenost s tímto způsobem reklamy.

Rodiče: Myslím si, že podobné aktivity nepatří na školní půdu a každopádně nesouhlasím s tím, protože se jedná o soukromou firmu, která má své aktivity vyvíjet jinde, ne ve škole.

Pravda je, že vratimovská ZŠ žádala o stanovisko OÚ ve Frýdku-Místku. Jeho představitelé ale nevidí žádný důvod, proč by měli reklamnímu fotografování ve škole bránit.

Marta Klosová, vedoucí referátu školství: Ptali se ředitele a my k focení dali souhlas.

Někteří žáci ale v předepsaném úboru nepřišli. Za to je měl čekat trest.

Žáci: Paní učitelka mi nejprve vyhrožovala, že mi dá poznámku. Nakonec to však neudělala.

Vedení školy tuto výpověď žáka zpochybňuje.

Ředitelka školy: Takové, že by to bylo pod příkazem. O tom silně pochybuji.

Na pražské centrále stavební spořitelny byly popisem události poněkud zaskočeni. Mluvčí Pavla Paseková se od fotografování ve vratimovské škole distancovala.

Pavla Paseková: V případě, o kterém se zmiňujete, se nejednalo o oficiální akci, ale šlo o individuální aktivitu jednoho z našich místních obchodních zástupců a rozhodně jde o politování hodné nedorozumění.

Vratimovská škola není jedinou, která je poměrně často terčem nejrůznějších reklamních akcích. Stále tedy zůstává otázkou, na kolik a zda vůbec je vhodné zapojovat děti do soukromých podnikatelských aktivit.

Přepsal Česká informační agentura

autoři: mkp , mrk , spr
Spustit audio

Více z pořadu