Na Osoblažsku se blíží ke konci obnova nádraží na úzkokolejce
Je dlouhá 20 kilometrů, je nejstarší v českém Slezsku a má na trati nejprudší oblouk v celé síti veřejných železnic. Osoblažskou úzkokolejku najdete na Bruntálsku, kde patří k největším turistickým atrakcím. A v této době tam stavbaři dokončují kompletní opravu původních nádražních budov z konce 19. století. Za 30 milionů korun.
Dohadování o barvě fasády už patří k těm příjemnějším starostem. S Davidem Chovančíkem ze společnosti osoblažská úzkorozchodná dráha jsme na stanici v Liptani. A jdeme dovnitř.
„Tady jsme v bytě správce. Už od roku 2012 nebo 2013 tady už nebydleli nájemníci a budova postupně chátrala. Do doby, než jsme ji získali do majetku. V budoucnu tady bude člověk, který se o to bude starat, zpřístupňovat expozici, kterou plánujeme do nádražní čekárny. Bude se snažit to tady držet, protože je to závazek,“ říká Chovančík.
Čtyři zchátralé nádražní domky v Liptani, Kobernu, Osoblaze a Bohušově budou brzy vypadat jako na starých pohlednicích. K tomu další opravené přístřešky na ostatních zastávkách. „Je to návrat do původní podoby, postupujeme podle původní projektové dokumentace z roku 1898, kterou nám pomohl zajistit jeden můj velmi dobrý kamarád,“ vysvětluje Chovančík.
Čtěte také
„Kromě samotných nádražních budov rekonstruujeme také skladiště a toalety, které se také snažíme vrátit do původní podoby,“ dodává.
Běžné vlakové spoje a hlavně víkendové jízdy s parní lokomotivou, pivním vagónem a vagónem na kola, to láká turisty, na které obce čekají. „Z toho těží nejen obec Osoblaha, ale i podnikatelé, kteří zajišťují nějaké občerstvení a další aktivity spojené s turistikou,“ dodává starosta Osoblahy Antonín Rous (SNK).
Úzkokolejka spojuje Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku, vzdušnou čarou je mezi obcemi 13 kilometrů. Koleje jsou ale kvůli mnoha zatáčkám o polovinu delší a klikatí se i tam, kde by to nikdo nečekal. Otevírání staronových nádraží by mohlo být zhruba za měsíc.
Související
-
Pětice historických nádraží osoblažské úzkokolejky se dočká obnovy
Budovy z konce 19. století jsou už v havarijním stavu. Obce proto s pomocí dotace nádražíčka odkoupily od Správy železnic a teď plánují rozsáhlé rekonstrukce.
-
Památník parní lokomotivy poskytl náhradní díly pro výletní úzkokolejku na Osoblažsku
Slezské zemské dráhy na Osoblažsku chtějí dovybavit výletní parní lokomotivu tamní známé historické úzkokolejky. Náhradní díly ale už prakticky neexistují, proto př...
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Dluh narůstá, ale společnost nemá žádné příjmy. Likvidátor firmy Salia Group navrhuje její konkurs
-
Analytik o průzkumu: Překvapil mě nárůst stran mimo Sněmovnu. Možná zažívají renesanci
-
Černého motýli? Není to umění, ale reklamní poutač, tvrdí architektka
-
ONLINE: Rusové vyrábí více zbraní, než potřebují na válku. Část končí ve skladech, tvrdí německý ministr