Na více než rok se řidiči v Ostravě musejí obrnit trpělivostí
Pátek 13. ledna se zapíše do historie Ostravy jako začátek největší dopravní uzávěry za poslední desítky let. Od 20:00 nebude možné projet přes Svinovské mosty z Poruby do centra, tedy jedním z nejvíce vytížených směrů. Tisíce řidičů se budou muset naučit jezdit jinudy - přes ulici Rudnou nebo po dálnici. Obavu z dalších dnů má i policie.
Nahoře na Svinovských mostech vyrostly provizorní tramvajové zastávky a vede tam také dočasné kovové schodiště. Tedy spíše „povede", protože několik hodin před zavřením mostů dělníci ještě nejsou hotoví. Kolemjdoucí vesměs ví, co se chystá. A jsou spíše smířliví.
O kus dál na křižovatce ulic Opavská a 17. listopadu může v pondělí ráno během špičky doprava zkolabovat jako první. Už několik let toto místo nápor aut nezvládá.
Starší žena tlačí kočárek a říká, že to má na očích denně. „Zeť jezdí denně, teď bude muset určitě aspoň o dvacet minut dřív. Určitě budou zácpy,“ říká. Řidička paní Hana tak smířlivá není. V kolonách uvíznout nechce. „První, co jsem začala řešit, bylo, kudy budeme jezdit. Zhrozila jsem se.“
Policie se bojí kolapsu
Kolapsu se obává i dopravní policie. Její ostravský krajský ředitel Jiří Zlý ukazuje vypočítané odhady - průměrná rychlost může v kritických místech klesnout až na 25 kilometrů za hodinu.
„Některé komunikace matematicky vyšly tak, že prakticky už ani větší počet vozidel nepojmou,“ poznamenal.
A kdo ví, co způsobí hledání zkratek a jiných cest, jak rychle se řidiči zorientují mezi čtyřmi tisíci novými značkami a pruhy na silnicích v širokém okolí.
Bylo by ale velkou chybou myslet si, že v Ostravě zděšení panuje. Vždyť ta oprava mostů je nutná, diví se otázce paní, která do Svinova přijela tramvají. „Těším se na to, že to bude hezké,“ odpovídá s úsměvem.
A dokonce i někteří řidiči se zatím usmívají. „V Ostravě jsme zvyklí na spoustu omezení už dlouhou dobu, čili není žádný problém,“ říká jeden z nich.
Až do srpna bude zavřená jedna část Svinovských mostů a pak zhruba půlrok ta druhá. Odměnou všem by měly být nejen mosty nové, ale také důstojné přestupní místo mezi tramvajemi a železnicí.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Než jsme soutěž vypsali, nikdo nevěděl, že je hala hlavního nádraží památka, tvrdí Správa železnic
-
Kam kráčí Piráti? ‚Jsme jedinou skutečně liberální proevropskou stranou v Česku,‘ shodnou se obě křídla
-
Přehřáté spermie bránily přirozenému otěhotnění. Lékaři přesto hledali příčinu u ženy
-
Na severu Gazy zdravotnický systém zkolaboval, nemůžeme se tam dostat, popisuje lékařka