Nejčastější závady zahradních pomocníků, za které si mnohdy můžeme sami.

11. srpen 2018

Mezi nejčastější závady sekaček patří ty, které byly způsobeny nárazem nebo použitím špatného paliva.

„Zákazníci k nám přicházejí se sekačkami, se kterými většinou do něčeho narazili. Může to být vystouplý kámen nebo třeba starý pařez, obrubník.“ říká Ing. Michal Zbráš, plzeňský prodejce a servisní technik zahradní techniky. A dodává: „Ohnou se nejenom nože, ale mnohdy i kliková  hřídel motoru nebo unášeče nožů. U klikové hřídele už je oprava hodně drahá.   Další nejčastější závadou je špatné nebo staré palivo. Bioložka v benzinu ucpává karburátory, palivové filtry, membrány tvrdnou nebo se vytahují. Zákazníci, kteří používají benzin bez přísad, tedy vysokooktanový, tyto problémy nemají. Benzín sice na litru stojí o dvě nebo tři koruny více, ale provoz je bez problémů.

Máme přidávat aditiva?

Aditiv je celá škála, některá jsou dobrá, jiná nestačí. Bohužel nemůžeme jmenovat. Proto je doporučuji nakupovat u prodejců, kde jste zahradního pomocníka koupili. Známé značky mají aditiva své výroby a tam je to bez problémů. Bez problémů je ale i zmíněný provoz na 100 oktanový benzin, který je bez přísad.

Zmínil jste nekvalitní 95 oktanový benzin s bioložkami. Má  vliv i na zapalovací svíčky?

Kdo používá svíčky od asijských výrobců, většinou mu moc nevydrží. Prodej  zapalovacích svíček ale stoupá. Jsou kvalitnější, dokonce i ty naše jsou srovnatelné se zahraničními. Životnost svíček je přímo úměrná kvalitě paliva.

sekacky3_1.jpg

U travních sekaček se spalovacími motory si také musíme hlídat olej. Kdy ho měnit a jaký kupovat.

Většinou se olej mění podle doporučení výrobce – tedy zhruba po 50 hodinách provozu +-.  Ten i doporučuje daný typ oleje. Důležité je hlídat jeho hladinu. Nepřelívat, ano ho tam nemít málo. Přicházejí zákazníci, kteří si stěžují na  samovolné zhasínání motoru. Většinou je tam málo oleje, nemažou, dochází k vylagrování válce, pístu a oprava je mnohdy neekonomická.

Travní sekačky mají většinou čtyřtaktní motor, ale vyžínače, krovinořeny a řetězové pily dvoutaktní, takže musíme ještě do benzinu přilít olej. Stačí obyčejný do dvoutaktních motorů? Např. M2T?

V žádném případě. Tyto minerální oleje jsou pro nízkootáčkové motory – tedy do max. 5000 ot./min. U křovinořezů, vyžínačů, motorových pil  točíme motor od 10 000 ot./min a více. Proto se zde používají polysyntetické nebo plnosyntetické oleje. Proto opět doporučuji nákup v servisu nebo u prodejce.

Poškozené části

U motorových řetězových  pil mažeme olejem i lištu a řetěz. Můžeme použít bio olej nebo minerální. Jaký je lepší?

Stačí obyčejný nejlacinější minerální olej – M6A, M6AD. Vydrží v pile celoročně i při pouze občasném používání.  Bio olej, pokud si potrpíte na ekologii používejte pouze pokud hodně často řežete. Když  si nebudete jisti, sáhněte prstem do nádržky a zjistěte jestli lepí nebo nelepí. Jakmile   začne lepit (většinou po měsíci, dvou), okamžitě vše vyčistěte, propláchněte benzinem, jinak můžete zničit olejové čerpadlo a to je drahá záležitost. I když bio-olej nelepí, doplňte nádržku běžným minerálním olejem a můžete řezat dál. Je to jistota. Až bio- olej „vyjedete“ a pilu nebudete delší dobu používat, nalijte do nádržky trochu minerálního oleje a pilu projeďte. Odpadnou Vám pak zbytečné starostí s olejovým čerpadlem. 

autor: Jiří Šobr
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.