Nová Karolina vzbuzuje obavy, zda se centrum nevylidní

25. březen 2012

Dopravní kolaps a protesty. Okolnosti, které v Ostravě doprovázejí rozjezd nového obchodního centra. Přidávají se ale obavy, že poznamená i život v centru města. Už teď je po večerech a o víkendech poloprázdné. O svou budoucnost se obávají mnozí obchodníci.

„Bojíme se, že nám zákazníků ubude, Karolinou končí centrum. Je sice pravda, že máme specifické zboží, takže naši zákazníci stále budou chodit, ale nějaký úbytek určitě bude,“ obává se prodavačka, která lidem nabízí sportovní zboží.

Proti obchodnímu centru na Nové Karolině mnozí protestují, jiní proti stavbě nic nenamítají a potvrzují, že jejich peněženky přitáhne.

Čtěte také

Kvůli nové Karolině si kritiku vysloužil investor a její odpůrci nešetří ani vedení města, které pozemky po bývalé koksovně před lety prodalo a vlastně taky schválilo, co všechno tam vyroste. Odpůrcům jde o vzhled i o to, že tak rozsáhlá obchodní centra podle nich patří spíše na okraj města než do jeho centra.

„Nepotřebujeme betonové stavby na nakupování uprostřed města. Spíš bych to umístil někam mimo město a snažil se mít tady park nebo něco pro odpočinek,“ říká pan Petr.

A podle historika architektury Martina Strakoše tím město ukázalo, že mu záleží hlavně na ekonomice. „Myslím, že celé to ukazuje, jakou hodnotu pro nás má architektura a urbanismus, v jakém vztahu je k nějakým mocenským nebo k ekonomickým strukturám a nakolik jim třeba o architekturu a urbanismus jde. A tady si myslím, že se ukazuje obrovská asymetrie, to znamená důraz na nějaké jiné vazby než skutečně architektonicko-urbanistické,“ vysvětluje Strakoš.

Nová Karolina Park - vizualizace

Náměstek ostravského primátora Dalibor Madej je naopak přesvědčený, že Karolina právě centrum oživí. „Taky bych si tam dovedl představit jinou stavbu, nicméně je to tak, že město v dané chvíli prodávalo pozemek a investor tam staví, co tam staví. Já to hodnotím jako celek, že se v této chvíli staví opravdu velký kus města. A já si počkám na konečný výsledek. Ale celá ta lokalita se mi jeví docela pěkně,“ říká náměstek.

Čtěte také

Na otázku, zda je dobře, že v centru Ostravy je takto rozsáhlý obchodní dům, odpověděl: „Dnešní občané ve svém volném čase místo aby šli do lesa a do přírody nebo do nějakého sportovního zařízení, tak tráví svůj volný čas tím, že si de facto nevezmou ani kabát, autem vjedou do podzemní garáže a celý den tráví v těchto obchodních centrech. Zakázat jim to nemůžete a jestli to tak chtějí, mají další možnost.“

Hlavní architekt města Ostravy Cyril Vltavský říká, že vliv Karoliny se projeví až později. „V té první etapě se nějaké nebytové prostory mohou vyprázdnit, ale předpokládám, že by to měla být taková pobídka pro majitele domů v centru, aby se oni sami snažili nabízet zase těm svým nájemcům zajímavější podmínky, aby tam dostali nějaký život,“ míní architekt.

Na Karolinu pojedou trolejbusy

Jedno ale jisté je. Ostravu Nová Karolina přišla a ještě přijde na stovky milionů korun. Jde o dopravní infrastrukturu. Už teď z části funguje opravená Porážková ulice. V létě se začne stavět nová tramvajová zastávka a jak říká náměstek ostravského primátora Aleš Boháč, na Karolině se objeví taky trolejbusy.

„Trolejbusy, které v centru města máme, jsou šetrnější k životnímu prostředí. Proto všechno, co se v centru buduje a rozšiřuje, snažíme se dělat obslužností trolejbusové dopravy. Na druhou stranu se díky tomu zvyšuje i využitelnost trolejbusové sítě, protože se zvyšuje možnost poptávky,“ vysvětluje Boháč.

Stavba Nové Karolina ale nekončí. Teď se dokončuje administrativní budova a bytový komplex. Nová čtvrť má být v budoucnu ale mnohem rozsáhlejší. Dotkne se území za Divadlem Antonína Dvořáka a téměř dosáhne řeky Ostravice.

autor: mik
Spustit audio