Nové nízkoemisní zóny se smogem nepomůžou, vzkazuje řada měst v kraji

1. říjen 2012
Zprávy , Zprávy

Lázeňská města, obce v přírodních rezervacích, místa, kde je zhoršená kvalita ovzduší. Tam všude by už příští rok radnice mohly omezovat pohyb aut. Respektive zakázat vjezd těm vozům, které nesplní příslušné ekologické normy. Už v říjnu by o této možnosti mohla rozhodnout vláda.

Lázeňské Klimkovice, město v Moravskoslezském kraji, které jako první v regionu možnost omezovat vjezd uvítalo a dokonce už přišlo s vlastní vyhláškou. Platit ale začne, až rozhodne stát.

Jak už dříve řekl starosta Klimkovic Zdeněk Hušťák (ČSSD), doufají, že nákladní dopravu tak udrží na dálnici a že šoféři, aby ušetřili, nebudou jezdit přes město.

„Druhý důvod je ten, že chceme také čistší ovzduší jako lázeňské město. Tady jsme vnímáni, že jsme vedle Ostravy, a proto chceme nabídnout čistý vzduch,“ dodal starosta.

Čtěte také

V jiné situaci je ale například Karviná. Jak říká mluvčí tamního magistrátu Šárka Swiderová, radnice zavádění nízkoemisních zón nechystá, protože jí chybějí obchvaty.

„Protože my máme centrem města jedinou důstojnou silnici první třídy, po té vedou nejenom trasy normálních městských aut, ale samozřejmě i tranzit. A my nemáme obchvat, který nám stát slibuje už dvacet let. Až nám ho postaví, potom budeme moci zavést nízkoemisní zóny. Kdybychom to udělali dnes, doprava tady zkolabuje a zatížíme okolní obce,“ vysvětluje Swiderová.

Skeptická je i Ostrava. Jak dodává primátor Petr Kajnar (ČSSD), studie ukázala, že by se nízkoemisní zóna dala zavést jen v Porubě. „Jsem proti tomu, aby se to dělalo na pár kilometrech čtverečních, když problém je na tisících kilometrech. A lidem, kteří dnes na tom zvlášť v tomto regionu nejsou sociálně dobře, bránit v jízdě autem, to se mi nechce, když příčiny jsou jinde,“ říká primátor.

Nízkoemisní zóny by podle ministerstva životního prostředí mohly fungovat už od příštího října. Řidiči budou pro vjezd do určitých oblastí potřebovat plakety, mají být podobné dálničním známkách a budou stát 80 korun.

autor: mik
Spustit audio