Občanským poradnám přibývá klientů, kteří podepsali nevýhodné smlouvy na dodávku energií

7. září 2021 07:50
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Elektřina

Větší počty klientů kvůli takzvaným energetickým šmejdům teď musí řešit některé občanské poradny v Moravskoslezském kraji. Lidé se na ně obrací poté, co pod nátlakem podepsali nevýhodné smlouvy na dodávku energií. Ve srovnání s minulými lety teď některé z poraden vyřizují i dvojnásobné množství takových případů.

„Volal mi pán z jedné firmy, která nabízí energetické aukce, a nabízel mi právě možnost vstupu do těch aukcí,“ popisuje svou zkušenost Lucie Trunečková. „Ten hovor jsem si nahrála a pak jsem to porovnala s tím, co je napsáno v té energetické přihlášce. A skutečně v těch nejdůležitějších bodech ten člověk neříkal pravdu nebo velkou část zamlčel, případně nebyl úplně přesný. Snažil se to samozřejmě podat tak, aby to vypadalo hodně výhodně,“ dodává.

Občanská poradna Charita Opava

553 616 437, 731 316 552

obcanskaporadna@charitaopava.cz

Občanská poradna Jekhetane

596 113 890, 602 248 693

poradna@jekhetane.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska

Nejbližší poradnu najdete na sos-msk.cz.

V tomto případě měli energetičtí šmejdi smůlu. Lucie Trunečková je totiž vedoucí Občanské poradny Charity Opava a přesně takovými případy se zabývá. Následně tedy zaslala stížnost Energetickému regulačnímu úřadu a celá věc se stále řeší. Podle ní se teď na poradnu kvůli útokům šmejdů obrací čím dál více lidí.

Podobné zkušenosti mají i jinde. „Hlavně během posledního půlroku přibylo těchto klientů, jelikož ty různé společnosti obcházejí lidi i přes zákaz podomního prodeje, který je v Ostravě,“ říká vedoucí ostravské Občanské poradny Jekhetane Pavla Malinková. Za poslední 3 měsíce eviduje zhruba 150 takových případů, což je výrazně více než v předchozích letech. Lidé nejčastěji řeší, jak se vyhnout pokutám za nedodržení smluvních podmínek.

Šmejdi využívají i pandemii koronaviru a cílí hlavně na starší lidi. „Když si ten senior má s kým popovídat, když je na něho někdo příjemný, tak on hned ztratí takovou tu ostražitost, otevře se a oni toho zneužívají,“ doplňuje Marcela Reichelová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska.

autor: Petr Dušek
Spustit audio