Oprava zvlněné dálnice na Ostravsku by stála přes 4 miliardy korun a trvala 4 roky

13. listopad 2018 08:28

Pokud jezdíte po dálnici z Ostravy do Bohumína, tak jste si mohli všimnout, že na jednom místě se začíná pracovat. Silničáři tam opravují zvlněný povrch vozovky a totéž zopakují ještě na jiných úsecích. Opravy to ale budou jenom provizorní.

Kousek za antošovickou odpočívkou je provoz převedený do protisměru. Jede se tady šedesátkou. A to proto, že na pravé straně dálnice dělníci strhávají zvlněný asfalt.

„Tady ta provizorní oprava spočívá pouze ve vyrovnání těch nerovností a položení nového obrusu, čili vozovky nové,“ říká ředitel úseku kontroly kvality staveb Ředitelství silnic a dálnic Jiří Hlavatý.

Frézy se do asfaltu zakousnou na místech, kde jsou nerovnosti na vozovce nejhorší. „Celkem předpokládáme, že opravíme 7 úseků, z čehož bychom měli až 4 opravit ještě letos před zimou. A zbývající 3 budeme opravovat na jaře,“ dodává Hlavatý.

Stát vyhrál jednu z arbitráží kvůli stavu dálnice D1 u Ostravy

Podmostí

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uspělo v dalším arbitrážním sporu ohledně stavby dálnice D1 u Ostravy. Stavební firmy Eurovia CS a AWT musí podle verdiktu rozhodčího soudu zaplatit silničářům přes 35 milionů korun. A to kvůli menšímu množství oceli v konstrukci dvou dálničních mostů.

Důvodem zvlnění dálnice je podle silničářů použití nevhodného podkladového materiálu. Ten se postupně rozpíná a tvoří na vozovce vlny. Opravy už byly nevyhnutelné, říká mluvčí silničářů Jan Rýdl.

„Smyslem oprav je vrátit bezpečný plynulý provoz na tyto úseky, kde, jako víte, dlouho už je dopravní omezení, snížená rychlost a velmi nekomfortní jízda. Dokonce nás dopravní policie už nějaký čas upozorňuje, že tady začíná hrozit bezpečnostní riziko pro řidiče,“ dodává Rýdl.

Po ukončení oprav se má na úseky vrátit původní rychlost. V těchto místech je to stodesítka.

Práce vyjdou na 50 milionů korun. Silničáři je připočtou k pěti žalobám, které řeší, kdo je za stav dálnice zodpovědný. Stavební firmy tvrdí, že do podloží daly to, co silničáři chtěli.

„Pokud bychom chtěli tu dálnici opravit úplně, trvale, tak bychom museli odtěžit ten materiál nevhodný, který je v tom násypu, a navézt a založit ty násypy z nového vhodného materiálu, který se na dálnici běžně používá,“ vysvětluje Hlavatý.

A to by podle Jiřího Hlavatého stálo přes 4 miliardy korun a řidiče by čekaly tři až čtyři roky dopravních omezení. Kdy práce začnou a kdo je zaplatí, bude jasné až po rozsudcích soudů.

autor: Michal Polášek
Spustit audio

Související