Ostravská MHD bude mít muzeum. Město chce, aby bylo interaktivní a zajímavé pro celé rodiny
Ostrava se rozhodla vybudovat muzeum dopravy. Stát by mělo vedle vlakového nádraží v Přívoze. Radní schválili vypsání soutěže na kreativní návrh. Přímo také oslovili sedm vybraných architektonických kanceláří nebo firem, které se věnují výstavnictví. A to z Česka i zahraničí. Jádro expozice budou tvořit historické vozy hromadné dopravy.
Muzeum dopravní techniky by mělo být u tramvajové konečné před hlavním nádražím. Stát by tady mohlo v roce 2020. Vedení Ostravy chce, aby to byla další velká atrakce srovnatelná s Dolní oblastí Vítkovice nebo zoologickou zahradou.
„Nechceme udělat jenom výstavku dopravních prostředků, chceme vytvořit kreativní muzeum, které bude ty lidi bavit. Předpokládám, že tam bude hodně moderní technologie a cílem by mělo být prezentovat dopravní prostředky hlavně mladší generaci zajímavým způsobem,“ říká radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak).
Pro muzeum má město připravené pozemky mezi ulicemi Wattova a Špálova o rozloze 22 tisíc metrů čtverečních.
„Je to areál, který jsme mnohdy ani nevnímali, protože tam byl zákaz vjezdu. Je tam několik výrobních hal. Město začalo s výkupem pozemků v roce 2010. Dlouho se nedařilo vykoupit jeden klíčový pozemek, na konci minulého roku se to podařilo,“ dodává Semerák.
Zatím jsou historické vozy většinu roku schované v dílnách v Martinově a ve vozovně na Hranečníku. Dopravní podnik dostává na jejich údržbu dotaci. Speciální péči věnují starým tramvajím, autobusům a trolejbusům členové Kroužku přátel MHD Ostrava. Samozřejmě chtějí, aby je lidé viděli mnohem častěji.
Ostrava se pyšní jedním z největších depozitářů historických vozidel MHD

Někdo z vás možná ještě pamatuje doby, kdy tramvajovému vozu kraloval řidič spolu s průvodčím a kdy staré dřevěné tramvaje brázdily ostravské ulice rozvážným tempem.
„My se na to těšíme. My už delší dobu usilujeme o zřízení instituce, která umožní prohlédnout si naši sbírku historických vozidel. Těch pokusů bylo několik. Zdá se, že tato varianta je nejlepší,“ říká jeden z členů kroužku Miroslav Albrecht.
Ostrava se podle něho má čím chlubit. „Ostravský dopravní podnik má třetí největší sbírku v České republice – po brněnském technickém muzeu a pražském dopravním podniku. Máme přes 30 vozů, které jsou plně provozuschopné. Nejstarší exponáty jsou tramvaje, protože ty na konci 19. století MHD v Ostravě zahajovaly,“ dodává Albrecht.
Lhůta pro podání návrhů na podobu a náplň muzea je do konce července. Město má v plánu ještě letos uzavřít smlouvu s vítězem, pak začne připravovat stavbu. Mělo by to stát několik set milionů korun.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Expert: Zkratky, že zestátnění ČEZ znamená levnou elektřinu, se dobře poslouchají. Realita je ale jiná
-
Inteligent a diplomat s instinktem zabijáka, popisuje ideálního vojáka speciálních sil šéf armádní elity
-
Poplatky za údržbu běžkařských tratí? ‚Chceme, aby se z toho za stala běžná praxe,‘ zní od svazu lyžařů
-
Náplast na otevřenou ránu. Jak Fiala obešel Válka a proč dohoda s lékaři nebude stačit