Ostravské řeky by časem měly křížit remorkéry

9. listopad 2005
Zprávy , Zprávy

Moravskoslezský kraj potřebuje další investice, které by pomohly vyřešit složitou dopravní situaci. Jde především o železniční a silniční spojení se Slovenskem. Hovoří se také o rozvoji lodní dopravy. Kraj zdůrazňuje, že budovaná dálnice D47 nemůže zůstat izolovanou stavbou, protože důležité je i napojení dálnice na další oblasti regionu. Bude se o něm hovořit i na speciální konferenci TRANSPORT. Začíná v Ostravě příští týden v úterý.

Není to tak dávno, co se skloňovala téměř výhradně dálnice D47 směrem do Polska. Dnes je stavba v plném proudu a musíme se zaměřit na další věci, říká náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Pavol Lukša. Především jde o trasy končící na východní hranici, a to nejen kvůli možnému příchodu korejského investora, který vyrábí automobily právě na Slovensku. Obchvaty měst a vesnic přijdou podle Lukši asi na devět miliard korun. Jistý příslib státního rozpočtu na příští rok zatím potvrzuje sto milionů na obchvat Jablunkova nebo necelých sedm milionů na obchvat Českého Těšína. Náměstek Lukša doufá, že jednání se Státním fondem dopravní infrastruktury bude úspěšné. "Půjde o přespříští rozpočet, nicméně je potřeba vědět, že na to je potřeba uvolnit peníze i dříve. Musíte dělat projektovou přípravu, výkupy pozemků a podobně. To znamená, že to bude chtít i nějaké financování dopředu."

Kraj chce urychlit také výstavbu třetího železničního koridoru, zejména úsek od Vendryně ke slovenské hranici. Jde téměř o čtrnáct miliard korun a hrozí zpoždění celé investice, která měla původně skončit v roce 2010. I proto se očekává, jak zareagují v diskusích na konferenci Transport zástupci ministerstev. Náměstek ostravského primátora Jaromír Horák upozorňuje i na další způsob dopravy. Konkrétně po Odře, Olši, Opavě nebo Ostravici. Lodní doprava po řekách se začíná rodit už teď na rekreační úrovni. Podle Horáka to souvisí s tím, že Poláci chystají velké vodní dílo v Ratiboři. "Předpokládá se, že se vodní hladina našich řek zvedne, proto si necháme propočítat, kolik by to mělo být jezů, přepouštěcích komor. Já jsem v Ostravě zaregistroval, myslím, že to bylo v sedmdesátých nebo osmdesátých letech, kdy ještě Vítkovice zkoušely tyto možnosti a kdy přijel remorkér až k mostu Miloše Sýkory. Takže neříkejme, že to je nereálné."

silniční doprava (ilustrační foto)

A jak náměstek potvrdil, souvisí to s historickými plány na stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe. Ten má dodneška rezervované území ve všech stavebních mapách. "Už i Baťa, kterého dáváme za vzor, tenkrát tuto myšlenku prosazoval. Ty myšlenky nejsou špatné, jsou jen odložené, v žádném případě nejsou hloupé."

A zpátky k silnicím. Staví se dálnice a rychlostní komunikace R48. Prioritou kraje je v současné době spojení východ - západ, takže hlavně silnice 1/11. Slíbených 100 milionů na obchvat Jablunkova je podle náměstka hejtmana Lukši velmi málo, ale jak sám říká, do dalších let je rozhodně optimistou.

autor: mki
Spustit audio