Ostravu čeká další ostrá debata k rozšíření tramvajové tratě v Porubě

18. červen 2018
Tramvajová doprava v Ostravě

Vedení Ostravy dnes pořádá debatu o připravovaném prodloužení tramvajové trati. Jedná se o tříkilometrový úsek, který má vést přes obvody Poruba a Pustkovec. Část tamních lidí proti tomu ale bojuje. Tvrdí, že trať jen zhorší životní prostředí a zničí jim klidné bydlení. Petici podepsalo pět tisíc lidí.

„Zbytečně vyhozené peníze. To je pro mne podstatné. A hlavně já jsem plátce daní a já tady tramvaj nechci,“ říká signatářka petice Andrea Dvořáčková.

Hlavním důvodem, proč tramvaj odmítá většina pustkoveckých zastupitelů, je podle starosty Stanislava Pyše (ČSSD) to, že trať by Pustkovec rozdělila. „Ti lidé budou muset objet celou Porubu, aby se dostali na horní konec Pustkovce nebo na úřad. Takže ono to jenom přitíží,“ míní starosta.

Záměr zatím nemá podporu ani porubského zastupitelstva. Většina nehlasovala pro, ale ani proti. Primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO) prohlašoval, že bez souhlasu obvodů se trať stavět nebude. Teď ale společně s radními prosazuje zařazení stavby mezi projekty strategického významu. To umožňuje uskutečnit ji i bez jejich povolení.

„Předpokládám, že budeme postaveni před svízelnou situaci, kdy jeden obvod řekne ano, druhý ne a teď co dál. Nechci předjímat, ale domníváme se, že v případě projektu liniové stavby, která má procházet větší částí města, že by to akce strategického významu mohla a měla být,“ vysvětluje primátor.

Město Ostrava zredukovalo plány na novou tramvajovou trať v Porubě

Tramvajová trať v Porubě

Vedení Ostravy se rozhodlo pro redukovanou podobu plánovaného rozšíření tramvajové trati do Poruby. Ze zvažovaných variant vybralo tu, která se vyhne ulici Bedřicha Nikodéma. Trať se napojí na koleje v ulici 17. listopadu, povede kolem komplexu Duha a po Průběžné k hypermarketu Globus.

Zastupitelé Ostravy o tom budou rozhodovat ve středu. Macura chce přitom stále přesvědčit obyvatele, že nová trať lépe propojí oba obvody se zbytkem města a bude tichá a ekologická. „Tam, kde to jde, tak tramvaj pojede po travnatých pásech, a vypořádali jsme se i s náhradní výsadbou za pokácené stromy. Dokonce jsme snížili i počet zastávek,“ dodává.

Organizátorku protestní petice Markétu Vysloužilovou to nepřesvědčuje. „Je to stavba, která škodí životnímu prostředí, a kterou místní občané absolutně nepotřebují. Pan primátor by si měl vzpomenout na svá slova, že pokud nebude mít souhlas obvodů, tak se stavba realizovat nebude,“ připomíná Vysloužilová.

Litoval by toho například Jiří Rajnoch. „Většina, která tu tramvaj chce, tak mlčí. A já bych byl určitě pro tramvaj. Když jedu autobusem, tak čekám v zácpě 20 minut. Tramvaj by měla přednost a já bych se dostal domů rychleji,“ vidí klady tratě Rajnoch.

Porubská trať má stát asi 700 milionů korun a 85 procent financí by mohlo město dostat z Evropské unie. Žádost se schváleným projektem by ale muselo podat nejpozději na podzim.

Spustit audio
autor: Petra Sasínová