Pětice historických nádraží osoblažské úzkokolejky se dočká obnovy

19. duben 2021 06:20
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Parní vlak na cestě do Osoblahy

Vedení hned pěti obcí na Osoblažsku se domluvilo na záchraně historických nádraží. Budovy z konce 19. století jsou už v havarijním stavu. Obce proto s pomocí dotace nádražíčka odkoupily od Správy železnic a teď plánují rozsáhlé rekonstrukce. Nádraží jsou zastávkami na tamní ojedinělé úzkorozchodné dráze.

Úzkokolejka slouží hlavně turistům, když v sezoně jezdí parní vlaky. Během roku spoj tak využívaný není, ale pro místní je důležitý.

„Když nemáte auto, tak je ten vlak opravdu důležitý. A když je škaredé počasí a fouká tam, tak se nemáte kde schovat,“ poznamenává k významu nádražních budov paní Jana, která na Osoblažsku žije.

Úzkokolejka Třemešná - Osoblaha

„Je to využíváno hlavně v ranních hodinách, kdy jedou děti do školy a dospělí do zaměstnání. Momentálně se kvůli covidu moc nejezdí. Ale chtěli bychom, aby ta doprava tady dále byla,“ říká starostka Liptaně Blanka Klimošková (SNK).

Nádražní budova v Liptani je uzavřená a chátrá. Naposledy se opravovala v 70. letech minulého století, když přišla o některé historické prvky.

Čtěte také

„Postupně bude opravováno nádraží v Osoblaze, kde se bude letos začínat. V příštím roce bychom měli být na pořadu dne v Liptáni, kdy by měly být opraveny všechny tři budovy,“ dodává starostka.

Hned čtyři nádraží kolem trati získají po rekonstrukci původní vzhled. „Každá z těch budov jakoby si nesla do dnešních dnů nějaký kousíček z toho původního. A z toho jsme to seskládali – i z těch historických fotek, projektových dokumentací z 19. století,“ říká autor návrhu úprav, projektant Dalibor Rebroš.

Jedno nádraží už je opraveno, a to v nedalekých Slezských Rudolticích. Náklady na rekonstrukci pokryje evropská dotace a přifinancoval je Moravskoslezský kraj.

Spustit audio

Související