Pětice historických nádraží osoblažské úzkokolejky se dočká obnovy
Vedení hned pěti obcí na Osoblažsku se domluvilo na záchraně historických nádraží. Budovy z konce 19. století jsou už v havarijním stavu. Obce proto s pomocí dotace nádražíčka odkoupily od Správy železnic a teď plánují rozsáhlé rekonstrukce. Nádraží jsou zastávkami na tamní ojedinělé úzkorozchodné dráze.
Úzkokolejka slouží hlavně turistům, když v sezoně jezdí parní vlaky. Během roku spoj tak využívaný není, ale pro místní je důležitý.
„Když nemáte auto, tak je ten vlak opravdu důležitý. A když je škaredé počasí a fouká tam, tak se nemáte kde schovat,“ poznamenává k významu nádražních budov paní Jana, která na Osoblažsku žije.
„Je to využíváno hlavně v ranních hodinách, kdy jedou děti do školy a dospělí do zaměstnání. Momentálně se kvůli covidu moc nejezdí. Ale chtěli bychom, aby ta doprava tady dále byla,“ říká starostka Liptaně Blanka Klimošková (SNK).
Nádražní budova v Liptani je uzavřená a chátrá. Naposledy se opravovala v 70. letech minulého století, když přišla o některé historické prvky.
Čtěte také
„Postupně bude opravováno nádraží v Osoblaze, kde se bude letos začínat. V příštím roce bychom měli být na pořadu dne v Liptáni, kdy by měly být opraveny všechny tři budovy,“ dodává starostka.
Hned čtyři nádraží kolem trati získají po rekonstrukci původní vzhled. „Každá z těch budov jakoby si nesla do dnešních dnů nějaký kousíček z toho původního. A z toho jsme to seskládali – i z těch historických fotek, projektových dokumentací z 19. století,“ říká autor návrhu úprav, projektant Dalibor Rebroš.
Jedno nádraží už je opraveno, a to v nedalekých Slezských Rudolticích. Náklady na rekonstrukci pokryje evropská dotace a přifinancoval je Moravskoslezský kraj.
Související
-
Památník parní lokomotivy poskytl náhradní díly pro výletní úzkokolejku na Osoblažsku
Slezské zemské dráhy na Osoblažsku chtějí dovybavit výletní parní lokomotivu tamní známé historické úzkokolejky. Náhradní díly ale už prakticky neexistují, proto př...
-
Po stopách dávno zaniklé železnice. Historii úzkokolejky zmapoval nadšenec Pavel Petráš
Už roky fascinuje zaniklá železniční trať mezi Ondrášovem a Dvorci na Bruntálsku Pavla Petráše. Poprvé mu o ní vyprávěl jeho tatínek, se kterým tam chodil na procházky.
-
Osoblažsko by mělo získat speciální dotace. Kraj chce do oblasti investovat desítky milionů
Moravskoslezský kraj chce v příštím roce podpořit Osoblažsko. Právě tento region trápí dlouhodobě vysoká nezaměstnanost, rozbité cesty i špatné dopravní spojení.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Podle mne odveta bude,‘ míní analytička Irena Kalhousová. Izrael ji ale musí dobře nakalibrovat
-
V Česku hledáte jakoukoliv práci co nejdřív, v Dánsku tu nejlepší a pomůžou vám s tím, srovnává sociolog
-
‚Musíme se připravit.‘ Rusko může mít za pět let prostředky k útoku na NATO, řekl německý generál
-
Po odsouzení války mu začali vyhrožovat. ‚Vlastně jsem měl štěstí a udělal z toho skeč,‘ říká ruský komik