Petr Kolouch, ředitel pražské záchranky: Nerad bych zažil, aby se nás někdo bál zavolat

23. březen 2021

Jako řadový záchranář začal Petr Kolouch pracovat už v roce 1992, dnes šéfuje Zdravotnické záchranné službě hl. m. Prahy. „Modrá světla mě zlákala už za studií,“ říká o svém životním povolání.

„Na I. Lékařskou fakultu v Praze jsem nastupoval ještě před revolucí. Moje první setkání se záchrankou bylo už během tehdejších stávek a demonstrací na Václavském a Staroměstském náměstí. My jsme jako medici chtěli stávkovat nějak užitečně. Tehdy tam byl Červený kříž, který nás vybavil, a tak jsme naskočili do hlídek první pomoci.“ Dostali jsme trénink, vybavení, zkontaktovali jsme se se záchrankou a mně už to potom zůstalo,“ vzpomíná Petr Kolouch, který dnes pražské záchrance šéfuje.

Systém rendez-vous

Pražská záchranka funguje v systému rendez-vous, který podle Petra Koloucha vede ke skvělým výsledkům. „Pokud při výjezdu vidíte klasickou sanitku doprovázenou naším dalším autem, tak se jedná o vážnější výjezd, kdy se ho účastní i posádka s lékařem. Ta potom pacienta buď doprovází do nemocnice, nebo se od sanitky odpojí a jede za dalším pacientem. Tenhle systém byl vyvinutý na pražské záchrance a díky té rychlosti zachráníme ještě více životů."

Nebojte se záchranku zavolat

Mezi pacienty, kteří na záchranku volají, jsou velké rozdíly. Někteří ji kontaktují při každé maličkosti, jiní se ji zavolat bojí. „V České republice je záchranný systém nastaven skvěle, a když si nevíte rady, tak právě od toho je tísňová linka 155. Řadu věcí dokážou naši operátoři vyřešit hned po telefonu, umíme poradit nebo dohledat číslo na potřebné zdravotnické zařízení. A tam, kde je potřeba, vysíláme nejbližší výjezdovou skupinu,“ vysvětluje šéf záchranky. „Nerad bych zažil, aby se nám někdo bál zavolat.“

Poděkování účastníkům silničního provozu

Vozy záchranné služby se musí dostat na místo zásahu co nejdříve, ale zároveň bezpečně. S tím jim mohou pomoci i ostatní řidiči, zejména v přeplněných pražských ulicích. „Pokud je komunikace dost široká, tak řidiči vytvoří takzvanou uličku a udělají nám volno. Na ostatních komunikacích je nejlepší uhnout ke krajnici. Velmi nám pomáhá, když nám světly ukážete, kam uhýbáte, protože pro nás je nejdůležitější, abychom jeli plynule. Nejhorší jsou nepředpokládané změny v provozu, třeba když najednou někdo zastaví nebo bez blinkru někam odbočí. Nejdůležitější je, abychom měli prostor a mohli kolem vozu projet. A pokud si někdo není jistý, je lepší zůstat stát a jenom rozsvítit všechna čtyři světla, my už si s tím umíme poradit.“ V Praze je podle Petra Koloucha spolupráce ostatních řidičů velmi dobrá a v rozhovoru využil příležitosti, aby jim za to veřejně poděkoval.

Golem, Fénix a Atego-Dakar

Vybavení Pražské záchranné služby je v současné době díky zřizovateli, hl. m. Praze na špičkové technické úrovni. Šéf záchranky vzpomíná: “Kdysi pro mě byl velký svátek, když přišly první mercedesy. Dnes už jsou rutinou a já jsem za to velmi rád.“

Součástí vozového parku pražské záchranky je také speciální modul Golem, velkokapacitní Fénix a pro někoho možná překvapivě i vůz s názvem Atego-Dakar. Kde se tato auta využívají, jaké jsou jejich možnosti a technické zajímavosti? I to vysvětluje Petr Kolouch v záznamu pořadu.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.