Plánování nové tramvajové trati v Ostravě provázejí spory

31. srpen 2006
Tramvaj

Napjatá atmosféra provázela včerejší veřejné jednání o nové tramvajové trati v Ostravě. Má vést od porubského Slovanu přes Pustkovec směrem na sedmý a osmý obvod. Zatímco dopravní podnik hovoří o systémovém opatření a budoucí úspoře, mnozí lidé o zbytečné investici.

S novou tramvajovou tratí pro sedmý a osmý porubský obvod se počítá už desetiletí. Původně měla vést po ulici Bedřicha Nikodéma, nakonec ale územní plán počítá s ulicí 17. listopadu. A to je jádro sváru. Pustkovec a navazující části Poruby jsou totiž klidnou částí Ostravy. Mnozí lidé se tak bojí hluku, který by především v noci provoz tramvajových linek doprovázel, další říkají, že trať je zbytečná, protože stačí autobusy. Najdou se ale i tací, kteří se na kolejovou dopravu těší.

Tramvajová doprava

Nová tramvajová trať má být dlouhá necelé dva kilometry a přijde na 380 milionů korun. "To není systémové řešení, aby území, na kterém žije bezmála třicet tisíc obyvatel, bylo obsluhováno autobusovou dopravou. To má řadu důvodů - ať už ekonomických nebo ekologických," vysvětluje ředitel Dopravního podniku Ostrava František Vaštík, proč je stavba důležitá.

Starostka Pustkovce Nataša Čeganová patří ke kritikům stavby. "Budovat teď tramvajovou trať už je trochu pozdě. Domnívám se, že náklady budou určitě kolem půl miliardy. Připadá mi to neúměrné vůči tomu, co by to mělo tomu území přinést," říká starostka. Podle ní se lidé z této části Ostravy budou bránit. "Zřejmě bude petice, ustavuje se petiční výbor. Uvidíme, jestli se připojí i obyvatelé sedmého a osmého obvodu," odává starostka.

O osudu trati totiž mohou definitivně rozhodnout jen městští zastupitelé, a to změnou územního plánu, případně každoročně pak při přípravě investičního rozpočtu. A v tom je další problém. Dopravní podnik Ostrava, který je městskou společností, svůj plán opírá o dotace z Evropské unie. Podle ředitele Františka Vaštíka by pak samotná Ostrava zaplatila jen čtvrtinu nákladů.

Dopravní podnik o stavbě nové tramvajové trati rozhodne nejdříve za rok. Zatím dává dohromady podklady pro územní řízení. Příslušný evropský grant pak vyprší v roce 2013.