Před 30 lety vyjela z Československa expedice Tatra kolem světa. Auto dodnes stojí v kopřivnickém muzeu

28. březen 2017

Modrostříbrná Tatra kolem světa s mohutnou nástavbou je jedním z největších exponátů kopřivnického technického muzea. Auto vyjelo s pětičlennou posádkou před 30 lety. I přes svou značnou velikost se ale kamion spíše schovává v rohu budovy. Expedice totiž podle muzejníků neměla takové výsledky, jaké se od ní čekaly.

Kurátor kopřivnického technického muzea Radim Zátopek otevírá dveře nástavby Tatry kolem světa. Tak, schůdky dolů. A můžeme nahoru? Vcházíme dovnitř a jsme v kuchyňce.

„Vidíte, že tu je použité všecko, co se tenkrát používalo. Průtokový ohřívač, vypínače standardní, to, co tenkrát bylo k mání. De facto toho více ani k mání moc nebylo v osmdesátém sedmém roce. Tady je sporák, lednička, koupelna v nerezu včetně sprchy,“ rozhlížíme se s Radimem Zátopkem.

Nahoře je kabina pro vědeckou posádku. Jsou tam ovládací i komunikační prvky, poklopy. Sedadla slouží také jako lůžka a schůdky, ze kterých, když se vyklopí, je stůl.

Karel Valchař řídil Tatru 815 GTC dva roky

Karel Valchař strávil za volantem těžkého speciálu jako druhý řidič Tatry kolem světa dva roky. Říká, že auto ho nikdy nezradilo. „V podstatě kromě pneumatik samozřejmě, které se opotřebovaly, tak to, co se na autě vyskytlo, jsme byli schopni sami si opravit. Největší náhradní díl, myslím, byl alternátor a startér. Jinak to byly věci spotřební, žárovky, nějaké relé,“ říká řidič.

I když je auto dost velké, strach prý s ním neměl. „Až na nějaké výjimky v Brazílii, někde jsme museli odpustit gumy, abychom projeli pod mostem. Ale jinak si to auto poradilo opravdu ve všech náročných podmínkách. Muselo se jet někdy opatrně, někdy i trošičku s obavami. No ale cesta zpátky nevedla,“ dodává Valchař.

Expedice vyjela před 30 lety z Prahy a vrátila se bez většího zájmu o tři roky později už do doby po sametové revoluci. Desítky hodin filmových záběrů se nakonec do kin a televize nedostaly. Kurátor tatrováckého muzea Radim Zátopek označuje expedici jako neúspěch.

Čtěte takéPosádka Tatry 815 na cestě kolem světa prošvihla sametovou revoluci

„De facto výsledek je nějaká brožurka, která má asi centimetr a dva milimetry, kdy polovina té brožurky je před jízdou, druhá polovina je složená z fotek a z nějakých zážitků z cest. Když použijeme tady tuhle klauzuli, že se změnil režim, že to nešlo dodělat, tak když se vrátil Zikmund a Hanzelka, tak se taky změnil režim. A napsali spoustu knih a publikovali a dělali,“ srovnává Zátopek.

„Je asi chyba všech těch zúčastněných sponzorů a složek, kteří expedici zastřešovali, že trošičku nevyvinuli tlak nebo úsilí, a Tatra obzvlášť, aby to bylo zpřístupněné lidem,“ myslí si šofér Tatry kolem světa Karel Valchař.

autor: Michal Polášek
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.