Při problémech s očkovacím portálem volejte na 1221. Certifikát si nově mohou stáhnout i děti

10. červen 2021

Od začátku června si lidé mohou z očkovacího portálu stahovat covidové certifikáty, mnohým se to ale za těch deset dnů nepovedlo. V čem je problém, to v poradně Koronafokus vysvětluje vědecká reportérka Eva Kézrová.

Pokud máte otázky související s covidem-19, můžete nám je zaslat na adresu covid@rozhlas.cz. Ve vysílání na ně odpovíme.

Někteří posluchači si stěžují, že když si chtěli vygenerovat certifikát o očkování nebo testu, nemohli se vůbec přihlásit do systému. Když na stránce ocko.uzis.cz zadali své rodné číslo a číslo občanského průkazu, objevila se tam hláška, že v systému nebylo nalezeno jejich telefonní číslo. 

To se prý může stát, protože systém se teprve rozbíhá a za pochodu se takzvaně vychytává. Proto v něm skutečně může chybět telefonní číslo, přestože jej lidé při registraci zadávali.

Jak potvrzuje Lukáš Trnka z Národní agentury pro komunikační a informační technologie, která portál spravuje, technické problémy nesouvisejí se způsobem registrace.

Čtěte také

„Problém se může stát. Jedna věc je, že se telefonní číslo nezadalo správně, třeba lékař mohl udělat chybu. A může se to stát i tehdy, když byla registrace provedena přes registrační systém. Jsou tam technické chyby, které řešíme, víme o nich. Ideální bude, když se lidé při problému obrátí na linku 1221, tam jim budou umět pomoci,“ tvrdí Trnka.

A pokud se lidé nechali očkovat u praktika a teď jim nejde se přihlásit, mohou si zajít pro certifikát ke svému praktickému lékaři, i když to nemá moc velký význam. Protože praktický lékař může vydat jen potvrzení o očkování, ale nikoli mezinárodní certifikát. Stejně tak nemůže praktik opravovat špatně zadané údaje v systému.

Praktický lékař může vydat jen potvrzení o očkování, ale nikoli mezinárodní certifikát. A nemůže opravovat špatně zadané údaje.

Jediná cesta, pokud má člověk technické problémy s generováním certifikátu, je zavolat na linku 1221. Tam jsou operátoři schopní údaje doplnit a vyřešit problémy s jejich stažením. Především vidí, jestli takový certifikát v systému vůbec je, protože se může stát, že jej praktický lékař do systému nezadal – třeba i proto, že zpočátku to nebylo vůbec nutné.

A co děti?

Pro děti do patnácti let bylo ještě začátkem června problematické získat certifikát o testu nebo prodělání covidu-19. Od nově už přibyla třetí varianta přihlášení do certifikačního systému – vedle e-identity a přes zmíněný občanský průkaz , přičemž tato nová varianta je vytvořena právě kvůli dětem.

Čtěte také

„Na ocko.uzis.cz je třeba zadat telefonní číslo a e-mail, kterým jsem dítě registroval. A také jeho datum narození. Potom si může uživatel certifikát stáhnout,“ vysvětluje Trnka.

Vzhledem k tomu, že děti do 15 let se ještě neočkují, pak jsou tam certifikáty o prodělané nemoci a také PCR či antigenních testech provedených zdravotnickým zařízením. Školní testy v systému nejsou.

Pokud jsou rodiče rozvedení a mají třeba dítě ve střídavé péči, tak se mohou oba dostat k certifikátům svého dítěte, ale pouze přes telefon a e-mail, kterým bylo dítě na test registrováno. V případě teenagerů, kteří už mají svůj občanský průkaz, je cesta k certifikátu stejná jako u dospělých, tedy pokud se jeho prostřednictvím sami registrovali.

Nový certifikát je potřeba k cestování

V některých domovech seniorů teď tisknou svým klientům nové certifikáty, protože ty staré platí jen do 1. července. Tedy pokud s nimi chtějí klienti cestovat za hranice.

Čtěte také

Stávající certifikáty, které lidé dostali bezprostředně po očkování, platí stále. Ale pouze na území České republiky. Kdo chce jet do ciziny, pak musí mít od 1. července nový evropský certifikát, který některé státy na základě bilaterálních dohod uznávají už teď.

Zároveň je potřeba zdůraznit, že konkrétní podmínky pro uznání mohou být různé, takže před cestou do ciziny je důležité podívat se na stránky ministerstva zahraničí, za jakých podmínek ten který konkrétní stát akceptuje český certifikát o očkování, nemoci nebo testování.

Zeptejte se redaktorů Českého rozhlasu na dění kolem epidemie covidu-19 v Česku i vy. Otázky posílejte na covid@rozhlas.cz, odpovíme na ně ve vysílání Plusu. 

Poradnu Koronafokus vysíláme od pondělí do pátku v 9:15.

autor: Eva Kézrová
Spustit audio

Související