Provoz vlaků mezi Jeseníkem a Krnovem má upravit nová dohoda

2. září 2012

Česko volá po nové dohodě s Poláky o provozu železniční tratě mezi Jeseníkem a Krnovem. Sedmnáct kilometrů kolejí vede přes jejich území. Za průjezd platí České dráhy miliony korun ročně. Částka za vlakový kilometr navíc stále roste. Pro ministerstvo dopravy už je neúnosná, a tak si na příští rok neobjednalo rychlíky. Změna smlouvy vyžaduje politickou vůli na obou stranách. Na poslední jednání do Glucholaz dorazila třicítka zástupců drah, politiků i starostů.

Smlouvu o průjezdu uzavřely obě strany v roce 1948, Česko už léta volá po nové. Chce změnit režim a ušetřit. Jak řekl Zdeněk Jurák z Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Ostravě, dnes musí za jeden vlak zaplatit Polákům 50 eur.

„Pokud přejdeme do režimu ne už té tranzitní pelážní dopravy, privilegované, ale normální mezinárodní, tak potom ten objednavatel platí pouze po pohraniční bod, čili pouze po státní hranici. A chceme, aby ten úsek byl využíván také polskou stranou. Protože za úsek mezi hraničním bodem směrem od Jindřichova a hraničním bodem směrem na Mikulovice by mělo ten příspěvek uhrazovat polské vojvodství, respektive sdružení měst,“ vysvětluje Jurák.

Pokud se smlouva nezmění, vlaky mezi Jeseníkem a Krnovem by za čas zřejmě neměl kdo platit. Poláci by přišli o hodně, možná i proto jsou teď ochotni ustoupit. O konkrétních částkách ale zatím náměstek tamního ministra dopravy Andrzej Masel nemluví.

„Ochota určitě je. Na smlouvě budeme pracovat společně s českým ministerstvem dopravy. Pak teprve budeme znát cenu,“ dodává ministerský náměstek.

Česká strana dlouhodobě kritizuje technický stav tratě. Marek Binko ze Správy železniční dopravní cesty se pozastavuje i nad rychlostí, kterou tudy vlaky projíždějí.

„Poláci v nedávné době udělali opravu té tratě, čímž zvýšili rychlost z původních 20 kilometrů za hodinu na současných 40 kilometrů za hodinu. A to samozřejmě v dnešní době není úplně to, co by činilo železnici konkurenceschopnou,“ poznamenal Binko.

Do opravy tratě jsme už investovali a budeme i nadále, reaguje ředitel správy polské železniční cesty. Jenže ani pak se rychlost příliš nezvýší – nedovolí to četné ostré oblouky.

O budoucnosti železniční tratě by měli do tří týdnů jednat i oba ministři dopravy. Důležitá bude rovněž ochota krajů objednávat si vlaky. S ohledem ke krajským volbám v Česku si na stanovisko počkáme minimálně čtvrt roku.

autor: aja
Spustit audio