První vodíková plnička v Česku byla otevřena v Ostravě
Majitelé aut na vodík můžou tankovat v Ostravě a nemusí jezdit například až do Vídně. V areálu Dolních Vítkovic je v provozu první veřejná plnicí vodíková stanice v České republice. Umožní doplňování paliva pro vozidla s vodíkovými palivovými články. Byli jsme se tam podívat.
Otevření volně přístupné vodíkové plničky v Dolní oblasti Vítkovice v Ostravě a první veřejně předvedené plnění nádrže. Za 2,5 tisíce korun se dá nádrž naplnit a trvá to maximálně tři čtvrtě hodiny. V Moravskoslezském kraji ale jezdí zatím jenom tři vodíková firemní auta.
Číslo určitě poroste, doufá náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS). Budování nových stanic bude podle něj pokračovat, spoléhá na peníze z takzvaného Fondu spravedlivé transformace Evropské unie. „Máme několik vodíkových miliard v tom fondu, takže jsme připraveni zrealizovat, tak aby veřejná doprava byla v roce 2030 plně vodíková. A pevně věřím, že v roce 2030 bude vodíkových osobních aut více než těch na baterku,“ dodává Unucka.
Současně s novou stanicí vznikl také vodíkový klastr. Je v něm kromě kraje také VŠB-TU Ostrava a další firmy, které se budou na zavádění veškeré nutné infrastruktury podílet. „Máme v tom klastru firmy, které vodík dokážou přenést z místa A do místa B ať už v lahvích, potrubí nebo na traileru. Máme v klastru spotřebitele, kteří na ten vodík budou jezdit. Takže dohromady to dává smysl,“ vysvětluje Unucka.
Vodíkovou stanici vybudovala za 15 milionů korun společnost Vítkovice. Denně zvládne 10 aut. „Začátek je u toho, že máte kde naplnit. Když nemáte kde naplnit, lidé nenakupují auta, autobusy, náklaďáky. Tahle stanice je určena spíš pro firemní flotily,“ říká předseda představenstva Rodan Broskevič, který věří, že vodík čeká rychlá budoucnost i v běžné dopravě.
První veřejná plnička v Česku je zatím ve zkušebním provozu každý všední den. Letos přibudou zřejmě další dvě. V Praze a Litvínově.
Související
-
Ostravský dopravní podnik vypsal tendr na plničku pro vodíkové autobusy
Dopravce chce vozy s tímto pohonem zařadit do městské hromadné dopravy, protože neprodukují žádné emise a jsou tak šetrnější k životnímu prostředí.
-
Místo nafty vodík. Tatra chce ověřit, jak budou křehké technologie fungovat v drsném kamenolomu
Už za dva roky – tedy v roce 2023 – vyrazí na testovací provoz v lomu historicky první „tatrovka“ s palivovými články.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Ani na víkend do Minsku nemůžu.‘ Rusko nechce úředníky či státní zaměstnance pouštět za hranice
-
Jak ochránit podmořské kabely? Vždy se něco pokazí. Ujistěte se, že víte, komu volat, radí americký voják
-
Na genetice tolik nezáleží, říkají dívky z babyboxu. Anežka a Dominika spolu chtějí zůstat v kontaktu
-
Majitel neznámý. Pozemky za pět miliard propadly státu, jsou velké jako třetina Prahy