Rodiče těžce postižených dětí čím dál častěji volí domácí péči a vzdělávání

22. listopad 2005
Zprávy , Zprávy

Děti v této škole se nenaučí za rok číst a psát, některé se to nenaučí nikdy. Přesto se z každého pokroku radují a s nimi i jejich rodiče, učitelky, vychovatelky a asistentky. Ve speciální škole Foibé v Ostravě-Vítkovicích natáčela Gabriela Všolková.

Nenápadný domek býval mateřskou školou. Teď v něm Diakonie Českobratrské církve evangelické provozuje speciální školu. Denně sem chodí sedmnáct dětí z Ostravy a okolí s těžkým postižením, říká ředitelka Irena Savková. "V každé třídě máme maximálně šest dětí. U těchto dětí se jedná o postižení mentální plus další nějaká kombinace, převážně dětská mozková obrna. Máme zde děti s autistickými rysy, dítě s atypickým autismem i děti s v kombinaci mentálního postižení a smyslové vady."

Děti od 6 do 17 let zvládají různé stupně pomocné školy. Například Lukáš se učí psát velká tiskací písmena.

Logo

Ve vedlejší třídě kluci v pracovní terapii válejí hlínu, ze které budou vykrajovat vánoční ozdoby. Je tu i vana s bublinkovou koupelí. Další místnost slouží k relaxaci a smyslovým podnětům. Ve tmě svítí barevné válce, ve kterých probublává voda, potichu hraje hudba a na vodní posteli asistentka děti masíruje. "Dítěti tato místnost poskytuje podněty, které běžně nezískávají. To znamená, že rozvíjejí celou osobnost dítěte," doplňuje ředitelka.

Speciální pedagožka a rehabilitační pracovnice Radka Kučerová vysvětluje, že komunikace s některými dětmi je složitá. Používá proto kombinaci znaků a řeči.

"Práce s lidmi, práce s lidmi je velmi náročná, přitom nám hodně dává, protože energie dětí se nám vrací. I když jí šíleně moc vydáme. Je to psychicky náročné, ale je to krásná práce. Když jsou výsledky, je to radost dělat," dodala Radka Kučerová.

Ředitelka Irena Savková říká, že by uvítala více osobních asistentů, kteří by se o děti starali ve vyučování. Rodiče o jejich služby mohou požádat, na službu ale připlácejí. Škola proto spolupracuje i s úřadem práce. Jednou z asistentek je Ivana Velčovská z Centra pro rodinnou péči. Díky ní mohou rodiče chodit do práce. "Starám se o Štěpánka od rána, kdy ho přivedu do školy. Pomáhám mu s učením, jídlem, přebalováním, oblékáním. Potom jedeme ze školy domů a předám ho rodičům."

Ředitelka Irena Savková je ráda, že přibývá rodičů, kteří před pobytem dítěte v ústavu dávají přednost domácí péči a vzdělávání. "Tyto děti se učí správně stolovat, uchopit lžičku, samostatnosti při jídle, oblékání a svlékání, učí se orientaci v prostoru. Tohle se děti musí naučit, nemají to dáno. Podle mě je vzdělávání pro tyto děti velice důležité a prospěšné."

autor: Gabriela Všolková
Spustit audio