S Tatrou všude! Výstava letáků a prospektů připomíná 120 let výroby kopřivnických nákladních aut

15. květen 2018
S Tatrou všude! Kresba na německy psaném letáku Tatry 81

Letos je to přesně 120 let od vyrobení prvního nákladního auta poháněného spalovacím motorem ve střední Evropě. Asi není těžké uhodnout, že se tak stalo v Kopřivnici. A právě tuto událost připomíná zvláštní výstava v Technickém muzeu Tatry. Určitě potěší milovníky starých reklamních letáků a prospektů.

Kousek za vstupem do kopřivnického technického muzea stojíme s Michaelou Bortlovou na začátku výstavy S tatrou všude! Je o propagačních letácích, o reklamě, kterou Tatra vydávala na svoje automobily. A sám autor této reportáže je hodně zvědavý, protože některé ty letáky měl doma. Jeho rodina totiž pracovala v Tatře.

Vyrobeno v Tatře, ale tatrovka to není! Podívejte se, co všechno vzniklo v kopřivnické automobilce při fuškách

Stepovací boty Jarmily Drlíkové mají kovové podpatky z Tatry

Víte, co to byly fušky? Pro ty, kteří netuší, tak upřesníme, že jde mimo jiné o věci vyrobené v práci, které pak člověk použije pro sebe. No a přesně na toto téma teď otevřeli výstavu v Příboře. Jsou na ní tři stovky více či méně bizarních předmětů, které na svých pracovištích vyrobili zaměstnanci automobilky Tatra. Ti je také na výstavu věnovali a mnozí se přišli podívat i na vernisáž.

„Výstava je právě letos, protože letos je 120 let od výroby prvního nákladního automobilu v Kopřivnici. A jelikož je to velmi dlouhé období, zvolili jsme variantu vizuálního pojetí. Takže prospekty, které v průběhu těch 120 let tatrovka k nákladním vozidlům vydávala. Z počátků se prospektů moc nedochovalo, tak je to období zastoupeno fotografiemi. První prospekty jsou až z 20. let 20. století,“ Michaela Bortlová.

Období 30. a 40. let je velmi dobře zpracované výtvarně. „Pro Tatru je navrhovaly reklamní ateliéry, je doloženo několik pražských. Vždycky vycházely z fotografie, která se buď zretušovala, upravila, anebo se výtvarně zpracovala v několika případech,“ dodává kurátorka.

Reklamní letáky z poválečného období si Tatra sama zpravidla nedělala. „Bylo centrálně plánované hospodářství, takže tohle zajišťovaly třeba Motokov pro zahraniční obchod, anebo podniky, které vyráběly nástavby. A v nějakém procentu si také dělala Tatra,“ říká Michaela Bortlová.

Krásné malé náklaďáčky

Prohlédnout si můžete také skutečná vozidla, konkrétně dva nové přírůstky ze sbírky Jiřího Hlacha, kterou Tatra před dvěma lety zakoupila. Z velkého souboru vozidel tady uvidíte Tatru 12, malý valník pro mlékaře. Vůz měl přímo otec Jiřího Hlacha.

Tříkolka Tatra 49 byla používána nejčastěji na nádražích

Dalším vystaveným vozem je tříkolka Tatra 49. „Té se vyrobilo celkem něco málo přes 200 kusů, z čehož polovinu odebraly Československé státní dráhy a používaly to na nádražích pro převoz kufrů, balíků a různého nákladu. A je to jediný tatrovácký podvozek na třech kolech,“ připomíná kurátorka Bortlová.

Výstava S tatrou všude! je v kopřivnickém technickém muzeu otevřená do 30. září tohoto roku.

Mlékařský valník Tatra 12 ze sbírky Jiřího Hlacha