Skandál kolem festivalu Janáčkovo Brno 2004

25. červen 2003
Pod kůži

Mezinárodní hudební festival Janáčkovo Brno 2004 začne až za půl roku a už jej provází finanční skandál. Festival organizuje Brněnské národní divadlo. Magistrát však odvolal ředitele tohoto divadla, a to poté, co začal upozorňovat na nevýhodnou smlouvu s reklamní agenturou. Snaží se snad někdo zakrýt finanční machinace? Plýtvá se v Brně miliony, nebo je skandál jen důsledkem osobních sporů? Odpověď hledal Pavel Janošec z České televize.

Redaktor (Pavel Janošec): Mezinárodní hudební festival Janáčkovo Brno má být nejvýznamnější brněnskou kulturní událostí. Divadlo uzavřelo dvě smlouvy s reklamní agenturou Arkádia o marketingovém a provozním zajištění festivalu. Poté se ale smlouvy staly předmětem pochybností. Hovoří člen brněnského zastupitelstva Ondřej Liška.

Host (Ondřej Liška): Ta smlouva je, shoduje se několik nezávislých právníků, velmi mimořádně špatně napsaná, protože vlastně neupravuje přesně způsob, jaké prostředky mají být čerpány, jak mají být sankcionovány.

Redaktor (Pavel Janošec): V té době se stal novým ředitelem divadla Ján Zavarský. Ještě před oficiálním nástupem se seznamoval se situací v divadle, a tak upozornil magistrát na nejasnosti ve smlouvách. Čeho se vlastně podle něj tyto nesrovnalosti týkaly?

Host (Ján Zavarský): Šlo v řádu o několik milionů navýšení proti původnímu rozpočtu na reklamu.

Redaktor (Pavel Janošec): Na tom, že divadlo uzavřelo smlouvy s reklamní agenturou, není samo o sobě nic podivného. Osmnáctimilionový rozpočet na pořádání festivalu schválil brněnský magistrát, ale z tohoto osmnáctimilionového rozpočtu je dvanáct milionů korun vyčleněno jen na honoráře umělcům. Zbývá tedy šest milionů na ostatní náklady spojené s festivalem, ale podle obou sporných smluv divadlo musí reklamní firmě vyplatit z DPH devět a půl milionů korun. Chybí tedy více než tři miliony, nemluvě o ostatních položkách. Že by ale smlouvy byly pro divadlo nevýhodné, ovšem nepřipouští zástupce reklamní agentury Arkádia Luděk Rychtár.

Host (Luděk Rychtár): Našim komunikačním partnerem je Národní divadlo v Brně Janáčkova opera. Nemám informace o tom, co obsahuje městský rozpočet.

Redaktor (Pavel Janošec): Na smlouvě nevidí nic špatného ani náměstek brněnského primátora Rostislav Slavotínek.

Host (Rostislav Slavotínek): Já sám jsem tu smlouvu viděl. Ta smlouva je koncipovaná jako rámcová smlouva. To znamená, že jednotlivá dílčí plnění včetně těch provozních výdajů budou postupně upřesňována. Jsou tam zahrnuty ostatní náklady, které souvisí s provozem, s provozními náklady toho vlastního festivalu.

Redaktor (Pavel Janošec): S tímto vysvětlením ale nesouhlasí bývalý šéf opery Martin Otava.

Host (Martin Otava): Mě překvapuje stanovisko magistrátu, že začíná diskutovat, co ta Arkádie v podstatě tedy by tam mohla ještě dělat, kdyby chtěla, ale ta smlouva to právně, a konzultoval jsem to s pěti právníky a s dvěma auditory, právně to podle jejich názoru neumožňuje.

Redaktor (Pavel Janošec): Náměstek brněnského primátora žádné pochybení nepřipouští. Zástupci magistrátu se ale obávají, že kvůli, podle nich, uměle vyvolané aféře přijde festival o sponzory. Možná je to jen shoda okolností, ale poté, co nový ředitel Ján Zavarský na všechny tyto pochybnosti upozornil, byl odvolán on i šéf opery Martin Otava. Ať už bylo důvodem jejich odvolání cokoliv, financování festivalu zatím provází příliš mnoho nejasností.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu