Soud dal polskému řidiči za srážku kamionu s pendolinem 8,5 roku vězení

24. únor 2016
Zprávy

Osm a půl roku vězení udělil dnes Okresní soud v Novém Jičíně polskému řidiči Slawomirovi Wojciechu Sondajovi, který loni ve Studénce zavinil srážku kamionu s pendolinem. Rozsudek je pravomocný. Muži hrozilo za obecné ohrožení z nedbalosti až deset let. Padesátiletý Polák vjel s kamionem na červenou na železniční přejezd, kde ho uvěznily závory. Krátce na to do kamionu narazil vlak. Nehodu tři lidé nepřežili. Dvě desítky dalších utrpěly zranění.

Soud uložil trest na horní hranici trestní sazby. Šlo sice o nedbalostní trestní čin, ale s tragickými následky, kdy umírali lidé. Také škody na majetku byly velké. Soud přihlédl i k osudu strojvedoucího, který má doživotní vážné následky.

Hlavním důkazem byl kamerový záznam z přejezdu a výpovědi očitých svědků, ze kterých bylo jasné, že Slawomir Sondaj hrubě porušil dopravní předpisy, když nerespektoval světelnou a zvukovou signalizaci a vjel na přejezd.

Podle předsedy senátu Jaromíra Pšenici je trest sice přísný, ale ne nepřiměřeně. Navíc má mít i výchovnou funkci, aby se něco podobného už neopakovalo. Řidič podle něj hrubě chyboval.

„Já opakuji, že nesdílím názor někoho, že tam za nehody může přejezd. Ten je zcela přehledný a jasný. Za to prostě může jenom a pouze hrubá řidičská nekázeň. Když někdo nerespektuje červená světla, tak za to nemůže přejezd," je přesvědčen Pšenica.

Jak obžalovaný, tak i státní zástupce se ještě v jednací síni vzdali práva na odvolání. Rozsudek je pravomocný.

Kromě vězení soud udělil i zákaz činnosti. Sondaj nesmí deset let řídit automobil. Tento trest platí jen na území Česka. Pokud bude odsouzený žádat o přeložení do polského vězení, může mu tamní soud zákaz řízení rozšířit i na polské území.

Podle soudu se Sondaj dopustil hrubé řidičské chyby. Už dříve uvedl, že obžalovaný vůbec neměl dostat řidičský průkaz. Reagoval tak na fakt, že se Polák během posledních dvou let dopustil na silnicích 16 přestupků a dopravních nehod. Výši trestu ovlivnilo i chování obžalovaného.

"Doznání obžalovaného není úplné. Soud ho nepovažuje za polehčující okolnost. Přiznal, že na přejezd vjel, ale neuznává chybu. Tvrdí, že na vině je špatné zabezpečení přejezdu. To je naprosto absurdní tvrzení. Stejně jako u nás, tak i v Polsku platí, že když svítí červené světlo, není vjezd povolený," uvedl soudce.

Právě takto postavil obžalovaný Polák svou obhajobu. Tvrdil, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. To, že už půl minuty blikala červená světla, nepovažoval za důvod zastavit. Podle svých slov světla na přejezdech nikdy nesledoval. Řídil se výhradně závorami. "Jednalo se o hrubou řidičskou nekázeň," řekl soudce.

Obžalovaný uvedl, že zabezpečení přejezdu nefungovalo správně. "Uvedlo mě to v omyl a nemohl jsem se soustředit. Závory byly zvednuté a pro mě to znamenalo, že můžu jet," tvrdí.

Dnes ve svém závěrečném proslovu řekl, že se všem poškozeným omlouvá. "Nikdy bych se nechtěl nacházet ve stavu, v jakém je pan strojvedoucí. Uvědomuji si, co jsem mu způsobil, a uvědomuji si to, co mohl udělat v tak krátkém intervalu," řekl.

Státní zástupce Aleš Boháč mu navrhoval až devítiletý trest. "Mám za to, že obžalovaný by už nikdy neměl řídit," řekl. Zabýval se i jeho dřívějšími přestupky. Podle žalobce v jeho případě zásadně selhaly polské orgány. "Včetně tamního bodového systému. Nevím, co by se muselo stát, aby mu byl odebrán řidičský průkaz," uvedl Boháč.

Sondaj se hájil tím, že na přejezd mohl vjet, protože závory byly zvednuté. Zapnuté červené světlo podle něj neznamenalo, aby zastavil. "Je děsivé, že tyto absurdity vykládá profesionální řidič, který jezdil po celé Evropě. A přejel tisíce železničních přejezdů," uvedl státní zástupce.

Polský řidič vezoucí náklad plechů z Polska do Maďarska podle obžaloby na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už 30 vteřin svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory.

Vlak, který do kamionu narazil, jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů. Strojvedoucí stihl rychlost snížit na přibližně 140 kilometrů za hodinu. Podle Boháče řidič kamionu ohrožoval na životě nejen cestující ve vlaku, ale také osoby pohybující se v okolí kolejiště.

Železniční nehoda na přejezdu ve Studénce
autor: Kateřina Daňková | zdroj: ČTK
Spustit audio