Stará auta zřejmě čeká v Klimkovicích zákaz vjezdu

Kolony v ulici Na Třísle
Kolony v ulici Na Třísle

Klimkovice u Ostravy tíží kamiony a rušná doprava. Radní lázeňského města s tím chtějí bojovat. Dali proto dohromady vyhlášku, která má z centra vykázat alespoň stará auta. Opírají se přitom o takzvané nízkoemisní zóny, které mají pomoci se zlepšováním ovzduší. Přitom ve městech, kde lidi škodliviny trápí nejvíce, zatím příliš fungovat nebudou. Chybějí totiž důležité cesty.

Řidiči se zřejmě snaží ušetřit na dálničních poplatcích a na mýtném, důvod proč podle vedení Klimkovic zamořují město výfukové plyny. Proto vyhláška, která má starým autům zakázat vjezd. Obyvatelé lázeňského města jsou z plánu rozpačití.

„Zrušila bych stará auta, ať jezdí dopravou, když nemá na nové. Protože my na to doplácíme, že. A vím to, protože jsem astmatik,“ říká na mikrofon Českého rozhlasu Ostrava jedna z oslovených obyvatelek. „Tím se nic nevyřeší. Kde bude odstavná plocha pro auta, aby ti, kteří tady přijedou na návštěvu, mohli k nám jít?“ ptá se další.

Klimkovickou vyhlášku teď zkoumají krajští úředníci. Než ji radnice vydá, musí počkat i na důležité předpisy z ministerstva životního prostředí. Navíc bude muset vyřešit problém s dálnicí. Má totiž sloužit jako objížďka, jenže ty musejí být bezplatné. A tak starosta Zdeněk Husťák chce, aby D1 byla i u nich zdarma.

„Když to jde nedaleko v Ostravě, tak proč by to nemohlo takhle fungovat o dva sjezdy dříve? Když tady chceme nějakým způsobem vymístit určitou sortu aut, logicky k tomu musíme mít objížďku. A holt dálnice se úplně nabízí,“ říká starosta.

Zavedení nízkoemisních zón je většinou problematické

Smogem postižená města v regionu budou mít ale obecně se zaváděním nízkoemisních zón problémy. Chybějí totiž klíčové silniční přeložky a obchvaty. Ukázala to studie ministerstva životního prostředí.

Například v Ostravě by prozatím zákaz mohl platit jen pro část centra a Poruby. Právě tam by se podle náměstka primátora Aleše Boháče jedněm ulevilo, jiní by ale trpěli víc.

„A zase by jezdila auta, jenom s větší frekvencí pod obydlenými domy na okraji Poruby. Myslím, že to není řešení. Potřebujeme najít objízdné trasy a vybudovat novou infrastrukturu tak, aby právě objízdná trasa byla ve větší vzdálenosti od těchto obydlených domů,“ míní náměstek.

Podobné problémy ale mají i další města. Třeba Karviná, Havířov, Český Těšín anebo Opava.