Stavba vysokorychlostní železnice začne v roce 2025, přípravy pokračují podle plánu

17. červen 2021 08:10
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Rychlovlak, železnice

Už jen čtyři roky zbývají do zahájení stavby jednoho z prvních úseků vysokorychlostní železnice. Mezi Ostravou a Přerovem. Podle Správy železnic (SŽ) pokračuje příprava podle plánu a na řadě bude v nejbližší době podrobné zakreslení trati včetně protihlukových stěn.

Jsou to už dva roky, kdy geodeti procházeli metr po metru, tady konkrétně v Polance nad Odrou. A vyměřovali nový koridor pro vlaky jedoucí rychlostí až 320 kilometrů v hodině.

Čtěte také

Už je vyměřeno. Hotová je takzvaná studie proveditelnosti a na konci roku začne územní řízení. To už bude i s detaily každého kilometru kolejí, říká Martin Švehlík ze SŽ.

„V roce 2023 nebo 2024 vypíšeme velkou soutěž na společné řešení tohoto projektu a už výstavby, abychom opravdu v roce 2025 mohli zahájit výstavbu. Česká republika se v současné době snaží dostat vysokorychlostní tratě do transevropské sítě, které mají být k roku 2030 dokončeny ze své podstatné části,“ dodává Švehlík.

Z Ostravy do Prahy za 90 minut

Marek Pinkava ze stejné organizace potvrdil, že cíl je stále stejný. Zkrátit jízdní dobu. Na úseku Přerov–Ostrava by to bylo o čtvrt hodiny, další zrychlení pak umožní modernizace části trati do Brna. Právě přes Brno to bude v budoucnu z Ostravy do Prahy nejrychlejší cesta.

„A ta celková jízdní doba by se mohla z těch dnešních tří hodin, respektive 2:45 v tom mezistavu, klesnout až na zhruba dvě hodiny. Pokud by byla vysokorychlostní železnice dokončena úplně celá, to znamená Praha–Brno, Brno–Přerov a Přerov–Ostrava, tak finální jízdní doba by potom byla okolo jedné a půl hodiny,“ upřesnil Pinkava.

Ve směru na Ostravu povede nový koridor buď souběžně s dálnicí anebo podél současného železničního koridoru. Často blízko domů. Může s tím být problém, ale vyřešit se dá všechno, myslí si náměstek moravskoslezského hejtmana (ANO) Radek Podstawka.

První úsek pro rychlovlaky směrem do Ostravy by měl být hotový v roce 2028.

autor: Martin Knitl
Spustit audio