Stavitel železnic v rakouské monarchii byl z Nového Jičína. Karel Schwarz by se teď dožil 200 let

27. červenec 2017

Pokud jezdíte často vlakem do Prahy, tak si někdy vzpomeňte na novojičínského rodáka Karla Schwarze. Právě on totiž postavil některé důležité mosty nebo tunely na trati. A to byl přitom jenom zlomek jeho široké stavební aktivity. V těchto dnech uplynulo 200 let od jeho narození a v Novém Jičíně mu odhalili pamětní desku.

K nenápadnému domku v novojičínské místní části Žilina jen kousek od tisíciletého tisu, údajně snad nejstaršího stromu na Moravě, nás zavedl předseda Klubu rodáků a přátel Nového Jičín Pavel Wessely.

„V tomto domku se narodil před 200 lety v rodině obecního písaře a také krejčího Josefa Schwarze Karel Schwarz, který už v dětství projevil velké nadání a otec z něj chtěl mít někoho, kdo se bude podílet na tom, co v té době bylo už cítit, že nastane, jakýsi technický rozvoj,“ říká historik.

Karel Schwarz se učil u zednického mistra Maka v Novém Jičíně, dále v Olomouci studoval školu, kterou bychom dnes nazvali průmyslovou. Pak si ho brzy všimli významní moravští podnikatelé Kleinové, kteří ho pověřili vedením stavby první továrny na zpracování lnu v Šumperku. Karlu Schwarzovi bylo tehdy pouhých 24 let.

„Protože se osvědčil, záhy ho pak Kleinové pověřili dalšími významnými stavbami, například stavbou mostu u Moravičan, když se stavěla trať z Olomouce do Prahy. Tam se podílel i na dalších významných stavbách, třeba na stavbě známého Choceňského tunelu,“ dodává Wessely.

Dílo Karla Schwarze v Novém Jičíně - lokálka ze Suchdola nad Odrou

Ale zpátky k rodnému domku v Novém Jičíně. „Už jako dítě, když jsem okolo chodil do školy, tak vím, že domku se říkalo chudobinec. A nikdy mě nenapadlo, co to znamenalo. Bylo to velké gesto Karla Schwarze, že tento domek věnoval obci Žilina pro chudé lidi, kteří tam našli svůj útulek,“ zdůrazňuje předseda Klubu rodáků a přátel Nového Jičína.

Obraz na nádraží

Dorazili jsme do haly novojičínského nádraží. Nádraží Nový Jičín město, před dvěma lety nejkrásnější nádraží v celé České republice. A stojíme přímo pod obrazem Karla Schwarze. Je tam napsáno: Projektoval a významně se zasadil o vybudování trati Nový Jičín - Suchdol nad Odrou.

Předseda Klubu rodáků a přátel Nového Jičína Pavel Wessely pod obrazem Karla Schwarze

„Paradoxně tato trať se stavěla až vlastně na sklonku jeho činnosti v této oblasti. A to proto, že novojičínští radní pochopili, že bez připojení na železnici město zaostává. Tak přišli za Karlem Schwarzem a požádali ho, jestli by se mohl za realizaci této trati přimluvit,“ připomíná Wessely.

Stavitelský otisk na tisících kilometrech

Jeho hlavní stavitelský železniční otisk je ale víceméně v rakouských zemích. Je to řád asi dva a půl až tři tisíce kilometrů trati v tehdejší celé monarchii, na kterých se podílel. Hodně stop po Karlu Schwarzovi zůstává ve Vídni, hlavním městě monarchie. Například dnes už vlastně neexistující Alžbětin most přes říčku Wien.

„Tam se traduje taková zajímavá příhoda, kdy přišel mladý inženýr a nevěděl si s tím projektem rady, respektive s nějakým jeho problémem. A on prostě mu řekl, heleďte, inženýre, už jste svačil? On říkal ne. Běžte si na svačinku. Sedl k těm projektům, k těm plánům, které tam byly. A než se vrátil z té svačinky, měl problém vyřešen. Čili svědčí to o tom, že on byl nesmírně nadaný a že byl velmi všestranný,“ uzavírá Pavel Wessely, předseda Klubu rodáků a přátel Nového Jičína.

Rodný dům Karla Schwarze v novojičínské části Žilina
autor: Michal Polášek
Spustit audio