Technici v Tatře renovují jeden z prvních závodních vozů pro dakarskou rallye

6. leden 2017

Technici v kopřivnické Tatře rozebrali a zase zčásti složili soutěžní náklaďák z rallye Paříž-Dakar 1986. Automobilka ho získala vloni od francouzského majitele. Mechanici na voze pracují ve stejné hale, kde ho jejich předchůdci před více než třemi dekádami postavili. Kromě opravy následků menší nehody součástky víceméně jen prohlížejí.

Mechanik Petr Gilar má na starosti rekonstrukci dakarského speciálu z roku 1986. „Vozidlo má zkompletovaný podvozek, doděláváme drobné lakování. Nejpodstatnější asi bude dotvořit vzduchovou soustavu a budeme pokračovat dál s elektrikou a s kabinou,“ popisuje mechanik prototypové dílny Tatra Trucks.

Místo, kde kvůli poškození po nehodě navařili na původní rám novou část

„To auto muselo někdy v průběhu 30 let, kdy sloužilo, tak dostat poměrně dost zásadní a velkou ránu na pravou přední část,“ vysvětluje technický ředitel Tatry Radomír Smolka.

Soutěžní speciál Tatra po závodě prodala a Radomír Smolka jej až nedávno objevil podle fotek na internetu. Automobilka s francouzským majitelem domluvila výměnu za moderní auto. Závodní vůz přijel vloni do Kopřivnice po vlastní ose.

Čtěte také

„Celkově byl stav vozu opravdu velice dobrý. I při těch repasnických pracích, když jsme rozebrali kompletně do šroubku celý podvozek, tak v podstatě kromě vysypaného ložiska, poškozeného kola a ohnuté polonápravy, kterou jsme museli vyměnit, šlo všechno zpátky. Všechno v podstatě jenom prošlo nějakou kontrolou,“ popisuje technický ředitel.

Repasovaný motor z dakarské Tatry z roku 1986

Dva soutěžní vozy pro Dakar 1986 vznikly menšími úpravami sériových aut. Posádka Kahánek, Gumulec, Kalina tehdy s tímto vozem dojela do cíle po diskvalifikaci mimo pořadí.

„V současnosti vzniká nová dokumentace na nástavbu, která se v původním stavu nezachovala. To bude asi ten největší oříšek. A bude to jediný neoriginální díl, i když se ho budeme snažit vyrobit v podstatě tak, jak byl před těmi 30 lety,“ dodává Radomír Smolka.

Speciál musí být hotový nejpozději v květnu. Má se stát hlavním lákadlem historické rallye z Vídně do Kopřivnice k 120 letům zahájení výroby aut.

autor: Michal Polášek
Spustit audio