Terminál stojí, musíme se s ním naučit žít, říká starosta Heřmanova Městce

26. květen 2023

Dopravní terminál, protipovodňová opatření, nová nákupní centra, snížení počtu strážníku nebo místa v předškolních zařízeních, to jsou témata, o kterých se teď v Heřmanově Městci hodně mluví.

Terminál v Heřmanově Městci postavili s cílem přesunout autobusy z centra, kde zastavují a parkují v těsné blízkosti kostela Sv. Bartoloměje. Stavba se protáhla, prodražila, ale už je hotovo a fungovat bude od června. „Terminál je stavba, se kterou nemuseli všichni souhlasit, ale je to stavba, která vyrostla a my se s ní musíme naučit žít. Problém je v tom, že všichni občané byli zvyklí vystupovat na náměstí, odkud to mají kousek do základní školy, jsou tam lékaři, lékárny i obchody,“ říká starosta Heřmanova Městce Aleš Jiroutek.

Čtěte také

Radní se zástupci kraje nakonec dohodli, že k terminálu bude zajíždět menší množství autobusů. Ostatní budou dál zastavovat na náměstí. Současný starosta ale trvá na tom, že i do budoucna budou důležité školní a dělnické spoje na náměstí zastavovat.

„Pokud budeme chtít zachovat výstup a nástup na náměstí, musíme tam udělat nácestné zastávky. Měly by být tři ve směru na Chrudim, jedna na Čáslav. Budou dlouhé asi 80 metrů a bude to záliv, když jedete na Chrudim, na pravé straně. Tím vyblokujeme parkovací místa pro osobní automobily a plocha před kostelem bude zřejmě z části tato místa nahrazovat. Velkým problémem našeho náměstí je to, že ho přetíná silnice I/17. I když ta doprava díky postupné výstavby dálnic pozvolna klesá, stále je obrovskou zátěží,“ popisuje situaci starosta.

Protipovodňová opatření

V roce 2020 zasáhly Heřmanův Městec povodně, po kterých zůstaly milionové škody. Předchozí vedení radnice proto začalo chystat suchý poldr. „Minulé vedení představilo jediné řešení a to je poldr na katastru Kostelec u Heřmanova Městce, pro který se musí vykoupit pozemky. Poldr měl ochránit město před dvacetiletou vodou za předpokladu, že z něj bude desetiletá voda odtékat. Desetiletou vodu ale nepojmou mosty a mostky v našem městě, takže by se opět vylévala do zámku. Pro ilustraci povodeň v roce 2020 byla podle srovnávací studie pouze pětiletá,“ vysvětluje Aleš Jiroutek.

Starosta Heřmanova Městce Aleš Jiroutek

Existuje ale druhá varianta protipovodňových opatření: „Vodu odvést mimo město, aby přes něj vůbec neprotékala. Teď děláme ekonomické posouzení a vychází to výrazně levněji, měla by se vejít do 20 miliónů.“

Zklidnění dopravy, nákupní centrum

V roce 2025 by měla na silnici I/17 vzniknout okružní křižovatka na příjezdu od Čáslavi, která by výrazně zpomalila dopravu, což by městu zásadně pomohlo. Z křižovatky se bude odbočovat k novým nákupním zónám. Ozývají se odpůrci, kterým se nelíbí možné narušení krajiny a vzhledu města.

„Povolení ke stavbě těchto nákupních center probíhají veřejnými správními stavebními řízeními, kde občané můžou podávat námitky. Nás v těchto věcech zastupuje architekt města a vyjadřujeme se k fasádám těchto objektů. Chtěli bychom pěkné fasády, fotovoltaiku na střechách těchto budov, aby byly takzvaně ekologické,“ dodává starosta.

Je ve školce dostatek míst pro předškolní děti? Jak zvládá městská policie službu ve třech a jaké kulturní akce v Heřmanově Městci chystají? Poslechněte si záznam rozhovoru se starostou Alešem Jiroutkem.

Spustit audio

Související